Marc van de Wiel (Shell): ‘Als je oprecht aandacht wilt schenken aan diversiteit, moet het onderdeel zijn van je DNA’

Marc van de Wiel, brand manager non fuel retail bij Shell is één van de sprekers tijdens het Diversity Event op 3 oktober.

diversiteit
diversiteit

Marc van de Wiel, brand manager non fuel retail bij Shell is één van de sprekers tijdens het Diversity Event op 3 oktober. Vijf vragen aan Van de Wiel in aanloop naar het evenement. ‘Alleen wanneer je je als marcombedrijf of merk dúrft uit te spreken over diversiteit kun je echt het verschil maken.’

‘Als je oprecht aandacht wilt schenken aan diversiteit, moet het onderdeel zijn van je DNA’
Marc van de Wiel (Shell)

Wat betekent diversiteit voor jou?
‘Diversiteit gaat voor mij in de eerste plaats om respect, maar ook om persoonlijke ontwikkeling. Respect omdat niet iedereen hetzelfde is, en dat we elkaar moeten accepteren ondanks die verschillen. Maar daar stopt het niet. Door je open te stellen voor mensen die anders zijn, andere ervaringen hebben en/of anders denken, kom je vaak tot nieuwe inzichten en groei je als mens. Want de manier waarop één ieder naar de wereld kijkt is anders, en alleen door je open te stellen voor andere ideeën, invalshoeken en oplossingen dragen we bij aan het succes van ons allemaal.’

Waarom is het thema zo belangrijk voor de marcombranche?
‘Als marcombedrijf in het bijzonder is het ons doel om onze markt zo goed mogelijk te begrijpen, en erop in te spelen. We weten allemaal dat consumenten vandaag de dag veel kritischer staan tegenover de producten en services die zij consumeren. Zij zijn in hun keuzes steeds vaker op zoek naar bedrijven en merken die aansluiten bij de eigen percepties en gevoelens. Diversiteit is nu eenmaal een onderwerp dat leeft in de maatschappij. Het is een thema dat de laatste jaren steeds meer mainstream is geworden; dat dus niet alleen leeft bij minderheden, maar veel breder gedragen wordt. En alleen wanneer je je als marcom bedrijf of merk dúrft uit te spreken voor een visie die dit reflecteert, kun je echt het verschil maken.

Wat gebeurt er bij Shell concreet op dit vlak?
‘Shell heeft een lange geschiedenis op het gebied van diversiteit. Het is de visie van Shell dat een werkomgeving die divers en inclusief is, beter is voor het succes van ons allemaal. Concreet zijn er wereldwijd diverse netwerken van werknemers actief die als doel hebben om het potentieel van al die verschillende werknemers te vergroten. Zo is er een netwerk dat aan de hand van concrete voorbeelden uit de praktijk laat zien wat de meerwaarde is van een gelijke representatie van mannen en vrouwen. Een netwerk dat zich inzet voor de belangen van werknemers met een beperking en een netwerk dat als doel heeft bij te dragen aan een veilige omgeving voor LGBT+ werknemers.’

Hoe zit dat in Nederland?
‘Als je dan bijvoorbeeld het LGBT+ netwerk van Shell in Nederland neemt, dan hebben we regenboog keychains gemaakt voor werknemers die zich actief uitspreken voor LGBT inclusie op de werkvloer, en organiseren we webcasts voor managers over het belang van LGBT inclusie en hoe dit thema binnen het team bespreekbaar te maken. Dat heeft dan bijvoorbeeld weer geleid tot managers die op eigen initiatief een olietank in Pernis en een aantal zebrapaden in Moerdijk met regenboogkleuren hebben geverfd, om te laten zien dat je jezelf kan zijn op die locaties. De impact hiervan kan echt niet onderschat worden. Dit zijn locaties die traditioneel door blanke heteromannen gedomineerd worden. En dan heb ik het nog niet eens gehad over wat Shell extern doet met bijvoorbeeld het beplakken van vier grote Shell-stations met regenboogkleuren rondom Amsterdam, tijdens de Pride week van afgelopen zomer.’

Wat wordt je boodschap tijdens het Diversity Event?
‘Samen met mijn collega Sylvia Spoelder (HR) wil ik uitleggen wat het belang is van diversiteit en hoe je hier als bedrijf aandacht aan kan besteden op een authentieke manier. Aan de hand van onze Pride-campagne wil ik aantonen dat diversiteit niet een thema is dat op zichzelf kan staan, of een trend waar je op in kan spelen. Recentelijk is er bijvoorbeeld veel kritiek uit de LGBT-gemeenschap over de commercialisatie van de Pride in Nederland. Als je oprecht aandacht wilt schenken aan diversiteit, moet het daarom eerst een onderdeel zijn van je DNA. Je zult intern en extern duidelijke proofpoints moeten hebben die jouw visie ondersteunen, en wat en hoe je communiceert moet passen bij een bredere communicatiestrategie. Alleen dan zul je de vruchten plukken.’

Meer informatie over het Diversity Event op 3 oktober en het gehele programma vind je hier.

Reacties: 2

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Twan Timmermans
Een olievat in regenboogkleuren? Een sleutelhanger voor LHBT+ collega’s? Klinkt toch een beetje als een beatmis uit de sixties. Purpose marketing op dit moment klinkt als een graantje meepikken van de mainstream. Zijn er niet heel andere dossiers waarop Shell nu zou kunnen acteren en werkelijk verschil maken? Transitie van koolstof naar andere energie?
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Mark de Jonge
Jammer zo'n reactie. Je zou ook respect kunnen tonen voor het feit dat een bedrijf als Shell zich zo nadrukkelijk uitspreekt voor gelijkheid en diversiteit. Dat heeft niets met koolstof of sleutelhangers te maken. Het draait om de boodschap en hoe meer multinationals zich daar actief voor uitspreken (ook in landen waar dit niet zomaar kan), hoe beter. Het gaat hier om mensen, niet om olievaten.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.