Premium

DPG Media faseert IAB-formaten uit, introduceert ‘seamless advertising’

Ook neemt DPG Media stappen tegen Google News. ‘Content mag je niet stelen.’

Ceo Erik Roddenhof en cco Lauren van der Heijden van DPG Media
Fotografie: Duco de Vries

DPG Media knipt de banden met de big techs een voor een door en investeert flink in eigen systemen en digitale producten, zo blijkt uit een interview met ceo Erik Roddenhof en cco Lauren van der Heijden van DPG Media dat deze week in Adformatie verschijnt. Het afgelopen jaar werd gebouwd aan een eigen advertentie-ecosysteem dat de trusted web wordt genoemd.

Een volgende stap hierin is de introductie van seamless advertising, eigen online advertentieformaten die maximaal met de online verhalen vermengen. DPG Media neemt hiermee afscheid van de internationaal geldende standaard van IAB-formaten. Van der Heijden: ‘Geen verkeerd uitgeserveerde banners meer. We zetten in op seamless advertising, zodat de commerciële uiting maximaal met de content blend. Het moet geen onderbreking van de gebruikerservaring, maar zo goed mogelijk geïntegreerd in de redactionele omgeving. De bestaande standaardformaten worden langzaam uit gefaseerd . Als je bijvoorbeeld ziet hoe Instagram dat doet met advertising in stories, dan hebben ze niet die veilige omgeving, maar wel uitingen die volledig integreren in het platform. Nu doen ze dat beter dan wij.’

Advertentie
advertisement

Niet vriendelijk

Het is een volgende stap in het loskomen van de big techs. Roddenhof is met name strijdbaar tegen Google. ‘Wij willen onze onafhankelijkheid terug, dat is het belangrijkste voor ons. De afgelopen jaren hebben we op de rug van de Google-systemen onze plek in de markt veroverd. Dat is gelukt, nieuwsmedia heeft zich heruitgevonden. Maar Google is gewoon niet een heel vriendelijke partner en wordt steeds minder vriendelijk. En ze leveren niet altijd wat ze zeiden te leveren. Daar wil je als bedrijf niet afhankelijk van zijn, als je een groot deel van je toekomst digitaal en ook nog in advertising digitaal is, dan heb je maar één keuze en dat is je eigen systeem bouwen.’

Roddenhof kondigt stappen aan tegen Google News. ‘Google News is bijna onze homepage en daar hebben ze geen euro aan uitgegeven en wij miljoenen euro’s. Dat kan toch niet de bedoeling zijn. Dat is juristenwerk. Wij hebben nooit afspraken gemaakt met Google dus daar gaan we wat aan doen. Door de nieuwe uitgeverswet is dat kansrijk, daar ben ik blij mee. Content mag je niet gewoon stelen.’ De juridische afdeling van DPG Media is met de case bezig. 

Het complete interview met Erik Roddenhof en Lauren van der Heijden verschijnt in Adformatie #5 2021.

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

Advertentie