Edwin de Groot over ANP’s nieuwe zakelijke label: ANP Business

“Met ANP Business blijven we in het hart van het nieuws maar dan vanuit de mogelijkheid om organisaties aan te sluiten op het nieuwsproces.”

Edwin de Groot. Foto: ANP / Marten van Dijl
edwin de groot anp

Het zakelijke portfolio van ANP is inmiddels uitgebouwd tot een volwaardig pakket aan oplossingen voor organisaties die aangesloten willen zijn op informatie, nieuws en media. Tijd voor een apart label om deze diensten helder te positioneren: ANP Business. “Opeens zagen we het: onze usp is dat wij media snappen. Dát is de kern van onze zakelijke dienstverlening.” 

Edwin de Groot, commercieel directeur van het ANP, vertelt over het nieuwe zakelijke label. “De kern van dit bedrijf is natuurlijk het persbureau: onafhankelijk nieuws in de vorm van tekst, beeld, radio en graphics. Onze zakelijke diensten hingen er altijd een beetje bij en we hadden ook nog weleens moeite om uit te leggen waarin we nou precies goed waren. Met ANP Business blijven we in het hart van het nieuws maar dan vanuit de mogelijkheid om organisaties aan te sluiten op het nieuwsproces. Daarom zeggen we: wij snappen media. Maak gebruik van onze ervaring.”

Heldere scheiding tussen zakelijk en redactie

“Met het label ANP Business communiceren we dat we van het nieuws zijn en dat het ons gaat om geloofwaardigheid. De term ‘Business’ vertelt dat we met onze communicatiediensten losstaan van de redactie, die onafhankelijk werkt. ANP Business heeft natuurlijk zakelijke overeenkomsten met partijen die een concreet doel nastreven, zoals ‘in het nieuws komen’ of ‘een weg vinden in de enorme informatiebrij’.”

"75 procent van alle expertquotes wordt gebruikt in een of meerdere mediatitels"

Alle Nederlandse media

ANP Business ondersteunt organisaties bij het bereiken van media. Het doel van veel organisaties is om aandacht te krijgen van nieuwsredacties, oftewel om earned media te genereren, want daarmee bouw je autoriteit op. Maar dan zijn timing en geloofwaardigheid cruciaal. De dienst Expert Support maakt het voor experts vanuit organisaties mogelijk om hun quotes direct onder alle journalisten te verspreiden waardoor de kans om in het nieuws te komen, of als bron te worden gebruikt, wordt vergroot. “En niet zo’n beetje ook”, zegt Edwin. “75 procent van alle expert quotes wordt gebruikt in een of meerdere mediatitels”.

De mediaspecialisten van ANP Business helpen organisaties bij het maken van inhoudelijke, nieuwswaardige content. “Op dit moment benutten kennisorganisaties hun experts te weinig om hun reputatie te versterken, en dat is zonde.” En niet alleen een universiteit of onderzoeksinstituut valt onder de categorie ‘kennisorganisaties’. “Elk bedrijf dat feitelijke en onderbouwde kennis in huis heeft is potentieel interessant voor media.

Van informatie naar kennis

“ANP Business is niet alleen de weg naar het nieuws, we monitoren, selecteren en analyseren ook het nieuws dat voor onze klanten relevant is”, vertelt Edwin. “Er gebeurt elke dag enorm veel in de media, in de wetenschap, in het bedrijfsleven, in de politiek. ANP Business is aangesloten op veel nieuws- en informatiebronnen uit binnen- en buitenland. Via verfijnde search strings en een handmatige nabewerking zorgen we er voor dat diverse afdelingen binnen organisaties, zoals communicatie, pr, strategie, research, c-level, marketing, business development en sales, voorzien zijn van alle relevante informatie om te helpen bij hun besluitvorming.”

“Onze mediaspecialisten selecteren en maken desgewenst analyses op sector- of bedrijfsniveau. Wat betekenen bepaalde ontwikkelingen voor jouw organisatie? Zo maak je de stap van informatie naar kennis. Ook in dat proces gebruiken wij onze media-expertise maximaal.”

Nieuw in de portefeuille van ANP Business is internationale monitoring. “We putten nu ook uit internationale bronnen, daar was veel vraag naar vanuit onze klanten. Onze ambitie is om een vanzelfsprekende partij te zijn op het gebied van nieuws voor elke pr- en communicatieafdeling.” Die vanzelfsprekendheid heeft het ANP al 88 jaar als het gaat om nieuwsartikelen, nieuwsfoto's, radiobulletins en graphics als bouwstof voor mediabedrijven. Edwin: “ANP Business heeft alles in huis om ook voor organisaties buiten de media van grote betekenis te zijn. Want, ik zeg het nog maar een keertje: wij snappen media”. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →