Gaan we tijdens het EK 'inhaken om het inhaken'?

Uiteraard wil ook jij het EK niet zomaar voorbij laten gaan. Maar, laten we één ding afspreken samen. We gaan niet inhaken om het inhaken!

Het EK is begonnen, een jaartje later maar daarom niet minder relevant. Grote evenementen zijn altijd geweldige kansen voor marketeers om alles uit de kast te trekken. Wie kent ze niet, de Oranje EK tompoezen, het Oranje softijs, of de vele EK gadgets van biermerken zoals Heineken en Bavaria. Dit jaar doen de brouwers uit Lieshout het bijvoorbeeld met hun korte 'geluk zit in een klein…broekje' broek. Uiteraard wil ook jij het EK niet zomaar voorbij laten gaan. Maar, laten we één ding afspreken samen. We gaan niet inhaken om het inhaken! Mee eens? Mooi.

Door Sjef Kerkhofs

Inhakers zijn leuk, no question about it. Kijk alleen maar naar de populariteit van de Facebookpagina van 'The Best Social Media', met 218.000 fans, dan heb je gelijk een antwoord op de vraag of Nederland op inhakers zit te wachten. Ja dus. Dat zitten we. Maar, je hebt inhakers en je hebt inhakers. Ze kunnen je merk maken, maar net zo gemakkelijk ook breken. De grens tussen een geslaagde inhaker met de juiste timing die jou in een tijdperk van marginaal organisch bereik toch enorme (gratis) exposure kan opleveren en een flauwe grap die doodslaat als zeep in een glas (EK) bier. Te vaak wordt er mijns inziens door marketeers op vrijdagmiddag onder de nodige tijdsdruk een inhaker bedacht omdat het management daarom gevraagd heeft. Of door agencies die worden gebrieft op het uitwerken van een zo grappig mogelijke inhaker.

Doe het niet. Haak wel in, maar niet gedwongen of geforceerd. Doe het, op de manier waarop het bedoeld is en waarop het ook echt de handjes op elkaar gaat krijgen van je publiek. Niet schijtlollig, maar met een duidelijke link naar je merk en een duidelijk doel. Niet omdat je concurrent het ook doet. Wat moet je dan doen? Een blueprint voor de beste inhakers is er helaas niet, maar ik deel wel graag mijn persoonlijke tips met je. 

Niet opeens lollig uit de hoek komen

Ten eerste, blijft dichtbij je merkidentiteit. Als bank ineens lollig uit de hoek komen, doe het niet. Ten tweede, blijf weg van de allerdrukste en vaste momenten tenzij het niet anders kan. Op Koningsdag mag je inhaken samen met 1.001 andere merken. Ik kan je vertellen, dan is het druk en is je slagingskans veel kleiner. Inhakers werken het beste als ze (bijna) realtime inhaken op een gebeurtenis die logisch te koppelen is aan je merk, los van de vaste feestdagen. En tot slot, less is more. Haak niet in op elk mogelijk inhaakmoment dat op je eventkalender staat, of de eventkalenders die op Google te vinden zijn. 

Zoek je inspiratie? Neem dan eens een kijkje bij HEMA, de koning van het inhaken. Pure schoonheid in eenvoud, goed getimed (los van een feestdag). Het hoeft niet ingewikkeld te zijn. 

Wil je meer verrassende, open en eerlijke verhalen lezen van marketing professionals voor marketing professionals? Schrijf je in voor de Candid editorial nieuwsbrief. 

Candid verenigt de creatieve en strategische kracht van onder meer de mediabureaus STROOM en M2Media, de digitale bureaus Online Company en Havana Harbor, de social media expert Daily Dialogues en het reclamebureau XXS. Onlangs hebben marketing innovatie bureau Cogonez en brand identity specialist Millford zich bij ons gevoegd. De bureaus van Candid leveren marketing- en communicatieoplossingen die door data zijn geïnspireerd, door techniek worden ondersteund en door creativiteit worden gedreven. Maar die bovenal groei realiseren voor onze klanten.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →