‘Geen commentaar’ werkt averechts

Uit onderzoek in de VS blijkt dat ondernemingen met verdachte praktijken in de publieke opinie beter scoren als zij deze praktijken openlijk bespreken. Het standaardantwoord ‘Geen commentaar’ werkt in ieder geval niet.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het onderzoek is gedaan door Hill & Knowlton/Opinion Research Corporation. 62 Procent van de ondervraagden denkt dat ondernemingen iets te verbergen hebben als woordvoerders ‘geen commentaar’ willen geven.

Maar de publieke opinie in de VS staat hoe dan ook negatief tegenover ‘verdachte’ ondernemingen, welke communicatiestrategie ook gevoerd wordt. 40 Procent van de respondenten zegt dat wanneer ondernemingen officieel in staat van beschuldiging zijn gesteld voor bepaalde malversaties, zij waarschijnlijk ook schuldig zijn. 45 Procent denkt dat zodra een onderzoek door de overheid wordt aangekondigd, een onderneming zich waarschijnlijk inderdaad bezighoudt met illegale praktijken. Als een grote onderneming ergens van wordt beschuldigd in een rechtzaak, zegt 51 procent van de ondervraagden minder geneigd te zijn producten van de betreffende onderneming te kopen.

De media hebben duidelijk grote invloed op de perceptie van het publiek. Voor 82 procent vormen de media de belangrijkste bron van informatie als het gaat om malversaties van bedrijven. Slechts 2 procent gebruikt woordvoerders als primaire bron van informatie, en 4 procent van de respondenten vindt woordvoerders een geloofwaardige bron.

Bron: PRWeek US

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie