Je moet weten wat er buiten je eigen vakgebied gebeurt

ANP's CEO Martijn Bennis: “Besef je ook dat je met informatie over klimaatverandering, gendergelijkheid of inflatie je werk beter kan doen?”

Algemeen directeur Martijn Bennis op de ANP-redactie.
ANP / Lex van Lieshout

Als je een goed georganiseerde informatievoorziening hebt, stromen dagelijks berichten van uiteenlopende informatie- en nieuwsbronnen je organisatie binnen. Op deze manier komt een grote variatie aan generieke en specialistische informatie bij de juiste werknemers terecht. Als zo’n digitale knipseldienst goed in elkaar zit, levert die je veel op. Martijn Bennis, CEO van het ANP, vertelt waarom een veelzijdige informatievoorziening zo belangrijk is en welke valkuilen er zijn bij het inrichten ervan.

Breed groeien als specialist

“Goed geïnformeerde mensen nemen goede beslissingen. Waarschijnlijk staat jouw organisatie bol van de collega’s die allemaal hun eigen expertise hebben. Al deze mensen willen gevoed worden met informatie zodat ze kunnen groeien. Specialisten die horen over ontwikkelingen in hun vakgebied, kunnen dit vaak weer toepassen op het eigen werk en dat zorgt voor kwaliteitsverbetering. Een goede informatievoorziening draagt bij aan de scherpte en de innovatiekracht van een organisatie en daarmee dus aan de groei.  

De wereld verandert snel en er is elke dag een enorme hoeveelheid nieuws beschikbaar. Je kunt onmogelijk alles zelf bijhouden; dan zou je de hele dag het nieuws lezen en je werk niet meer kunnen doen. Een goed ingerichte informatievoorziening zorgt ervoor dat iedereen de informatie ontvangt die direct raakt aan zijn of haar expertise, maar geeft zeker ook het nieuws net daarbuiten weer.

“Je droogt op als je uitsluitend het nieuws volgt over je specialisme.”

Zonder het grotere plaatje mis je de context van jouw expertise. Je droogt op als je uitsluitend het nieuws volgt over je specialisme; je moet dus ook als generalist nadenken om je specialisme te kunnen voeden. Stel je voor dat je accountmanager bent in de autobranche; het is logisch dat je op de hoogte bent van de laatste technische ontwikkelingen, en wat je concurrenten doen. Maar besef je ook dat je met informatie over klimaatverandering, gendergelijkheid of inflatie je werk beter kan doen? Al deze zaken kunnen invloed hebben op jouw doelgroep en kunnen de overwegingen daarvan dus beïnvloeden.

Het is aan te raden om een visie te ontwikkelen op het kennisniveau van jouw werknemers, voordat je je informatievoorziening inricht. Welke ontwikkelingen moeten zij volgen, welke platformen en bronnen moeten tot hun beschikking staan? Het is logisch dat binnen je organisatie iemand van IT heel andere informatie nodig heeft dan iemand van sales.”

Leven in een wereld die niet meer bestaat

“Stel je voor dat je als organisatie géén informatievoorziening hebt. Dan negeer je dus de ontwikkelingen in de buitenwereld en maak je veronderstellingen die gaandeweg niet meer kloppen. Neem bijvoorbeeld het nieuws over de hitterecords in de zomer. Je kunt deze nieuwsberichten zien als op zichzelf staande berichtgeving over hoge temperaturen. In dat opzicht raakt deze berichtgeving in eerste instantie wellicht niet direct aan jouw expertise of organisatie. Wanneer je deze nieuwsberichten in een grotere context plaatst, gaan ze ineens over klimaatverandering. Dat is een onderwerp dat iets teweegbrengt in de maatschappij, het heeft effect op het politieke debat, en consumenten passen zich aan. 

Daarmee wordt ook deze informatie dus ineens waardevol voor jouw vakgebied. Deze stroom aan ‘kleine’ berichten maakt dat de context waarin je functioneert als mens en bedrijf ineens snel kan veranderen. Die context kun je alleen maar goed begrijpen wanneer je het nieuws stelselmatig volgt.”

“We zijn de watervoorziening van het nieuws. Gezuiverd, en zonder smaak of kleur.”

Ongekleurd nieuws als aanvulling

“Het nieuws dat je leest in kranten en op blogs bestaat niet alleen uit feiten maar ook uit columns, analyses en reportages die kleuring en duiding geven. Dat is nuttig want het helpt om een visie te ontwikkelen. Het ANP brengt alleen maar gecheckte feiten, vaak als eerste. Daarmee verschaffen we nieuwsbedrijven een basis. We zijn dus eigenlijk de watervoorziening van het nieuws. Gezuiverd, en zonder smaak of kleur. 

Veel organisaties, ook buiten de nieuwsbedrijven, vinden het prettig om die ongekleurde versie van het nieuws te ontvangen, ook omdat het hun dezelfde informatiepositie verschaft als journalisten.”

Dezelfde informatiepositie als journalisten

“Voor sommige bedrijven zijn nieuwsbrieven, de pushberichten van de NOS of een RSS-feed al genoeg. Naarmate het bedrijf kleiner is of meer afstand heeft tot de dagelijkse ontwikkelingen is het wellicht minder belangrijk dat je de snelheid in huis hebt van ongekleurd, feitelijk nieuws. 

We zien in de praktijk dat het zeker voor de grotere bedrijven of organisaties met een actieve rol in het maatschappelijke debat nuttig is om gebruik te maken van een ongekleurde bron naast de nieuwstitels en de vakbladen. Voor hen is het ANP een onmisbare bron in het geheel van hun informatievoorziening."

Je eigen informatievoorziening neerzetten of uitbreiden?

Ga in gesprek met de media-experts van ANP Business.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →