Premium

Jonge radiomakers bouwen een muziekplatform voor jongeren

Kyra Kay van de Watering (17) legt uit hoe zij luisteraars tussen de 13 en 20 jaar willen bereiken.

Vier jonge radiomakers bouwen Ztack, een muziekplatform voor jongeren. De Amsterdamse Kyra Kay van de Watering is een van hen. De zender is sinds 1 januari in de lucht met een website, wekelijkse podcast en radiostation. Van de Watering vindt het project allesbehalve saai: ‘Terwijl ik met iemand in een jeugdgevangenis bel, zijn mijn vrienden bezig met huiswerk maken.’ 

Ztack is voortgekomen uit The Radio Project, een initiatief van de Hilversumse mediabedrijven YPCA ‘De Radiofabriek’ en Radiocoach. Het idee: jongeren een radiostation van de toekomst laten bouwen. Geïnteresseerde tussen de 16 en 21 jaar konden zich aanmelden met een video van hun ‘one minute of fame’. Van de Watering is een van de uitverkorenen, en samen met haar collega’s: Daan Prins (18), Marnix Westhuis (20) en Mees Nijland (20), zit ze wekelijks in de studio.

Advertentie
advertisement

Radiowereld

Het 17-jarige radiotalent zit in vijf vwo. Zij had geen ervaring in de radiowereld, maar met haar frisse mening, welbespraaktheid en enthousiasme heeft ze een plekje in het team weten te veroveren. ‘Acteren en presenteren is alles wat ik wil doen’, zegt Van de Watering vastberaden. ‘Daarom heb ik mij opgegeven voor de selectierondes. Na het opsturen van mijn filmpje werd ik meteen gebeld: ze vonden me enthousiast overkomen en werd uitgenodigd voor de audities.’

Zenuwachtig was ze wel. Vijftien jongeren moesten om de beurt hun ideeën presenteren voor driekoppige jury, die bestond uit de presentatoren: Giel Beelen, Ruud de Wild en Pierre Papa. ‘Ik had echt niet verwacht dat ik werd gekozen. Giel kwam met allerlei radiotermen waar ik nog nooit van had gehoord. Ik had ideeën die eigenlijk helemaal niet kunnen, zoals de radio uitzenden op YouTube, dit kan niet in verband met de rechten. Gelukkig vond de jury dat juist leuk en spontaan.’

Digital natives

Out-of-the-boxdenken is nodig om de luisteraars tussen de 13 en 20 jaar te vangen. Generatie Z, de ware digital natives, gebruikt verschillende online kanalen en is lastig aan je te binden. Ondanks dat Van de Watering ook tot deze groep behoort, vindt zij het ook een uitdaging. 

Ze nuanceert: ‘Maar wij zijn zelf de doelgroep, wat het gemakkelijker maakt; we kunnen bijvoorbeeld onze vrienden om advies vragen. Daarnaast luisteren jongeren nog steeds graag naar radio. Ze willen kennismaken met serieuze onderwerpen en niet alleen roddels horen – in tegenstelling tot wat veel mensen denken. Je moet het alleen op een manier brengen die ze aanspreekt. Daarom willen wij niet overkomen als een bedrijf, maar een groep waar jongeren bij willen horen. Ze hebben dan ook inspraak: mensen kunnen meedoen in een uitzending of tips geven. Ook laten we zien wie wij zijn; we geven op Instagram een kijkje achter de schermen.’

Jeugdgevangenis

Ztack wil scholieren aan de podcasts brengen. ‘Daarin praten we over onderwerpen die puber interessant vinden’. Op dit moment heeft Ztack drie podcastsseries onder de noemer: Edge, Now en Serious. Bij Now komen actuele zaken aan bod, zoals het populaire computerspel Fortnite. Edge gaat over Spuiten en Slikken-achtige onderwerpen zoals seks en drugs. En Van de Watering houdt zich bezig met Serious,  een podcastserie over maatschappelijke relevante onderwerpen, zoals de jeugdgevangenis. Elke uitzending duurt niet langer dan 20 minuten (‘anders haken pubers af’).  

Over het verdienmodel zegt de Amsterdamse: ‘Wij zoeken sponsoren en zijn bezig met gepersonaliseerde reclame. We hebben een specifieke doelgroep die heel interessant is voor adverteerders zoals Gogo Jongerenreizen. Zij plaatsen nu reclame op Slam!, maar daar zijn de luisteraars een stuk ouder.’ Ook is reclame in vlogs effectief bij deze doelgroep: 'We weten allemaal dat het reclame is, maar het werkt wel', zegt Van de Watering lachend. 

De groep zoekt extra teamleden. Het is de bedoeling dat er binnenkort ook nieuwsartikelen op de website verschijnen. ‘We kunnen alleen geen salaris bieden. We doen het allemaal vrijwillig. Maar het is heel erg leerzaam, dus je steekt er een hoop van op.’ Van de Watering wil verder met radio. ‘Ik vind het heel vet om iemand alleen met mijn stem mee te nemen in een verhaal. Ik begin bijvoorbeeld elke podcast met een zelfgeschreven anekdote over het onderwerp. Juist omdat ik niet gedrild ben in de radio, de termen niet ken, praat ik op mijn eigen manier. Ik hoop dat dit aanslaat bij jongeren.’

Dit verhaal valt onder de rubriek 'Talent spotting', waarin Adformatie elke maand een talent onder de 30 jaar in de spotlights zet. Bekijk hier de andere gamechangers. 

Kyra Kay van de Watering
premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie