Premium

Illustrator Anna Wijnands tekent voor de grootste high-end modemerken

Al vanaf het moment dat Wijnands een potlood vast kon houden, tekent zij. Het besef dat zij hiervan kon leven, kwam véél later.

Anna Wijnands

Anna Wijnands (34) studeerde rechten, liep stage bij Buitenlandse Zaken en werkte daarna als communicatiemedewerker bij o.a. Milieu Centraal en Het Rode Kruis. Sinds 2019 werkt Wijnands zelfstandig als illustrator. 

Wijnands: ‘Ik heb rechten Gestudeerd met de specialisaties Strafrecht en internationaal recht. Toch heb ik daar na mijn studie niet veel mee gedaan. Bij toeval ben ik in de communicatie beland omdat ik stage liep bij Buitenlandse Zaken. Daaruit volgde een baan in het communicatieteam van de Nucleaire Veiligheidstop in het jaar dat Obama naar Nederland kwam. Vanuit die baan ben ik als communicatiemedewerker blijven werken.’

‘Op een gegeven moment kwam ik via Instagram een oproep van een eventplanner tegen die Illustraties nodig had voor op een uitnodiging voor het modeshow Tailor & Elbaz (nu Marie Tailor) tijdens de Amsterdamse Fashionweek. Ik richtte me met mijn tekeningen op mode en lifestyle, dus de opdracht lag helemaal in mijn straatje. En ik kreeg de opdracht! Dat gaf moed. Ik heb toen de stoute schoenen aangetrokken en heb tekeningen gemaakt van mode-influencers, die ik per post naar hen opstuurde en waar zij dan weer een foto van op hun socials plaatsten. Zo kreeg ik er veel volgers bij. En opdrachten, want ik werd steeds vaker gevraagd om te komen tekenen bij evenementen en in kledingwinkels waar ik sneltekeningen maakte van bezoekers.’

Haar klantportfolio werd steeds indrukwekkender. Zo tekenden zij voor Ted Baker, Prada, Givenchy, Louis Vuitton en Dior om maar een paar opdrachtgevers te noemen. Naast haar werk als eventillustrator, maakt Anna ook gedrukte illustraties. Voor het Hilton Amsterdam maakte zij getekend beeld van twee nieuwe hotelkamers en ook wist het Waldorf Astoria haar te vinden om het pand te tekenen voor op een kaartje, gepresenteerd bij de high tea.

Het najagen van mijn droom was de goede keuze

Sinds 2019 stort Wijnands zich voor de volle honderd procent op aquarel penseel en papier. Corona zorgde voor een iets minder vliegende start omdat Wijnands niet meer op locatie kon werken, maar al snel kwamen er andere opdrachten.

tekening1
tekening2

Wijnands: ‘Zo heb ik bijvoorbeeld voor een nieuwe lijn van Schwarzkopf-shampoos, portretten getekend op de sleeves van verpakkingen en ontwierp ik voor een banketbakkerij in de Amsterdamse Jordaan, Le Petit Deli, hun to go-verpakkingen. Dat ik zelfs deze tijd zo goed doorkwam, deed mij beseffen dat het najagen van mijn droom de goede keuze was. Dit wil ik altijd blijven doen.’ Alles wijst er op dat dat gaat lukken.

Zo ontwierp Wijnands onlangs een aantal fashion- en design-kaarten voor wenskaartenfabrikant Hallmark die in Nederland en België online te bestellen zijn. Wijnands: ‘Dit zou een mooie opstap kunnen zijn om internationaal te gaan groeien. Het zou geweldig zijn als ik de kans zou krijgen illustraties te ontwerpen voor verpakkingen van internationale high-end-merken. Mijn allergrootste droom is om ooit nog eens een adventkalender voor Dior te ontwerpen.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie