Marco de Ruiter (Disney): 'Tijd van de kijker is schaars, dus kwaliteit is leidend.'

Het aanbod is inmiddels groter geworden dan de beschikbare kijktijd van consumenten. Disney blijft daarom inzetten op kwaliteit.

Marco de Ruiter

Het aanbod van verhalen en content is inmiddels groter geworden dan de beschikbare tijd die consumenten hebben om content te kunnen kijken. Disney blijft daarom inzetten op kwaliteit, vertelt Marco de Ruiter van The Walt Disney Company Benelux.

Wat de grote man bij FX, John Landgraf, het peak content moment noemt, is nu bereikt, vertelt De Ruiter: “Het aanbod van verhalen en content is groter geworden dan de beschikbare consumptietijd bij consumenten. Tijd en aandacht is het schaarse goed geworden. De consument heeft meer moeite om zijn tijd te verdelen en er is heel veel keus. Het wordt er dus niet gemakkelijker op om met de verhalen die je maakt, al je beoogde publiek te bereiken.”

“De filmsuccessen worden alleen maar groter, daarnaast krijgen heel veel series nu weer aandacht van een nieuw publiek.” We zien dat bijvoorbeeld bij de nieuwe originals op Disney+: High School Musical de Musical: de Serie of The Mandalorian. Maar ook populaire series van jaren terug zoals Hannah Montana ontvangen repeat visits van toenmalige fans en vinden een nieuw publiek bij een jongere doelgroep.

Mickey Mouse

Hoe Disney de kijkers vasthoudt? Door in te zetten op kwaliteit en een doelgroep in de breedte, zegt De Ruiter. “Disney brengt al een tijd merken bij elkaar waarmee we inzetten op branded entertainment. Met de aankoop van Lucas films -bekend van onder meer Star Wars, de Pixar Animation Studio en Marvel - zie je dat deze merken onder de paraplu van The Walt Disney Company toch een eigen identiteit behouden. Of kijk naar studiocontent die Disney recentelijk heeft uitgebracht, dat zijn bijna allemaal films die populair blijken bij een groot publiek."

De franchises worden op verschillende doelgroepen geladen. Zo is er Marvel-content voor kinderen die naar Disney XD kijken, maar zijn er ook bioscoopfilms voor een ouder publiek. "De merken ontwikkelen zich dus breder. Een goed voorbeeld hiervan zag je bij de Mickey90 campagne vorig jaar. Binnen alle divisies van het bedrijf werd daar gewerkt aan de viering van het negentigjarige bestaan van Mickey Mouse, daarmee hebben we dus een hele grote doelgroep verbonden aan ons merk.” 

Daarnaast produceert Disney niet alleen blockbusters. Ook de rest van de content wordt toegankelijk gemaakt door duidelijk gedefinieerde brands op te bouwen. “Door een duidelijke positionering maken we content vindbaar voor dat deel van de markt dat daarin geïnteresseerd is. Zo komt attractieve content direct bovenaan de lijstjes van de consument te staan.”

KIantcontact en data

“Disney+ is het eerste direct to consumer platform waarmee het grootste entertainmentmerk ter wereld direct klantcontact heeft en daardoor inzicht in de consumenten. Zo zijn we in staat om het juiste verhaal op het juiste moment aan te bieden bij die consument.”

“Als je via data, inzicht krijgt in het gebruik van de consument, dan is dat iets waar je op verder kan bouwen. Iets wat nauwelijks benoemd wordt als het over strategie gaat: het zoeken naar de perfecte executie en het uitvoeren daarvan. Het is altijd de goede strategie om te winnen. Het is de essentiële voorwaarde voor succes. Blink je daar in uit, dan heb je altijd een voordeel.”

Tot slot deelt De Ruiter zijn grootste verrassing omtrent de introductie van Disney+, dat op 12 september met een proefperiode in Nederland van start ging. “In de nacht van 11 op 12 september was er iemand al om twee uur ’s nachts achtergekomen dat de service live ging. Die persoon maakte er meteen een YouTube-video over. De ongescripte, ongegeneerde blijheid van die man is me voor altijd bijgebleven. Dát is de kracht van Disney. Dat je een volwassen persoon zo weet te raken met het ter beschikking stellen van je content, was voor mij het allermooiste moment rondom de Disney+ introductie. Dat we die impact als merk hebben op mensen.”

Minds in Media

Marco de Ruiter neemt op 12 december deel aan het discussiepanel van Minds in Media, het jaarlijkse event van Adformatie dat volledig in het teken staat van het mediajaar 2020. Wat gebeurt er bij mediabedrijven, uitgevers, publishers, media-exploitanten en mediabureaus? En wat zijn de trends omtrent de inzet van media? Tijdens Minds in Media worden de winnaars van het Media Report (voorheen kerstrapport) bekend gemaakt. Meer informatie en tickets vind je op Mindsinmedia.nl.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie