Nu het lijkt alsof het louter kommer en kwel is in de economie, wordt het voor marketeers hoog tijd om in de aanval te gaan, vindt Klaus Goehrmann, voorzitter van het Duitse Marketingverband DMV. 'Offensieve marketing' is volgens hem hét antwoord op de problemen waar iedereen zich door laat intimideren. Het is geen nieuw concept, en het is ook niet spectaculair, maar wel veelomvattend, aldus Goehrmann. 'Het betekent dat je het hele marketingspectrum inzet en dit op een intelligente manier verbindt met het bedrijfspotentieel en de afzetmarkt.' Daarvoor moeten niet alleen de traditionele marketingmethoden van stal worden gehaald, maar ook de nieuwste technologische mogelijkheden, zoals kwaliteitsmanagement, netwerken, kennismanagement, databasemarketing, CRM, multichannelstrategieën enzovoort. En, zo betoogt de DMV-voorzitter verder, al die middelen moeten zorgvuldig op elkaar worden afgestemd. Dat vraagt behalve precisie ook een flinke portie vakmanschap, 'ouderwets' handwerk en maatwerk. Plus concentratie op wat wezenlijk is, 'back to the roots' en het consequent volhouden van een eenmaal gekozen strategie. Of die strategie er nu een is van lage prijzen á la Ryanair, van betere prestaties tegen een wat hogere prijs, zoals het succesvolle e-commerceplatform obi@otto heeft gekozen, het gaat erom dat de marketinginspanningen met volle kracht worden ingezet. Sommige bedrijven (onder andere Unilever) durven zelfs zover te gaan om in deze sombere tijden hun marketingbudget te verhogen.
<#FONT SIZE=1>Bron: Absatzwirtschaft<#/FONT>
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!