Mobiel internet in Europa groter dan in VS

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Van de week werden de eerste cijfers bekend uit de Mobile Tracking Study van . Dit innovatieve continue onderzoek brengt in beeld wat het verschil is tussen (vijf landen in) Europa en Amerika op het gebied van het gebruik van mobiel internet.

Het onderzoek analyseert hoe consumenten de content op internet gebruiken op hun mobiele telefoon. Uit de eerste cijfers blijkt dat het gebruik van mobiel internet in Europa beduidend hoger ligt dan in de VS. Helaas is Nederland niet betrokken in dit onderzoek, het gaat in Europa om Duitsland, Italie, Frankrijk, Spanje en de UK. Ondanks dat Nederland niet meedoet geeft het goed weer dat wij in Europa toch wat verder zijn dan in Amerika, wat betreft het gebruik van internet op onze mobiel dan.

Het zijn zelfs beduidend grote verschillen. Het gemiddelde mobiel internetgebruik in Europa ligt 10% hoger dan in de VS (EU: 29 %, VS: 19%). Daarbij zijn Duitsland en Italië de toonaangevende landen, hier is het percentage zelfs 34% en dus bijna twee keer zo hoog als in de VS. Ook is onderzocht welke sites dan bezocht worden, ook een opvallend verschil: in de VS worden veelal grote portals bezocht als Google en Yahoo, in Europa bezoekt men liever sites van de provider (Vodafone, O2 en T-mobile).

Eveneens werd er inzicht gegeven op het populairste merk telefoon. In de VS blijft Motorola de grootste (al is 26% nog niet veel), Nokia is toch echt de marktleider in Europa (in Italië zelfs met 50%). Overigens staat Nokia in de VS qua populariteit op nummer 2.

Uit van HotSMS blijkt dat in Nederland de penetratiegraad van mobiel internet op ongeveer eenderde ligt. Hoewel 68 procent van de ondervraagden de juiste WAP-instellingen op zijn telefoon heeft, maakt slechts 34 procent wel eens gebruik van mobiel internet. Van degenen die wel eens mobiel het web gebruiken, doet 55 procent dat via de portaalsitetjes van de mobiele aanbieder, overwegend omdat die sites een voorkeurspositie hebben in het menu van de telefoons.

Nederland zou dus de van Europa alleen nog maar kunnen versterken. Helaas zijn het alleen cijfers van Europa en Amerika, volgens mij ligt het hoogste gebruik van mobiel internet nog altijd in Azië. Misschien gaat dit nog meegenomen worden.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie