Luistercijfers: NPO Radio 5 behaalt record in kerndoelgroep

NPO Radio 5 scoort ongekend hoog in 55+. Nooit eerder was de zender zo populair in zijn kerndoelgroep. Ook NPO Radio 2 groeit.

NPO Radio 5 breekt record
In luisterperiode sept - okt 2021

NPO Radio 5 stijgt tot recordhoogte

NPO Radio 5 groeit deze luisterperiode tot een nieuw record in de kerndoelgroep 55+. Waar de zender in juli en augustus een luistertijdaandeel behaalde van 10,9%, ziet het hier nu een aandeel van maar liefst 11,7%. Nooit eerder behaalde NPO Radio 5 zo’n hoog aandeel in 55+. Dit blijkt ook uit de luistertijdaandelen van de zender in dezelfde meetperiode in deze doelgroep over de afgelopen 5 jaar. Ook in 10+ stijgt NPO Radio 5: van een marktaandeel van 5,8% in augustus en september naar een aandeel van 6,0% in de afgelopen meetperiode.  

NPO Radio 5 behaalt record kerndoelgroep 55+
NPO Radio breekt record in kerndoelgroep Luistercijfers periode sept - okt 2021

NPO Radio 2 groeit

NPO Radio 5 is niet de enige NPO-zender die een stijging laat zien in 10+. NPO Radio 2 groeit daar naar een marktaandeel van 11,9%. Hiermee is de zender met 0,1% net geen marktleider in 10+. 

NPO Radio 2 groeit in doelgroep 10+
NPO Radio 2 groeit in doelgroep 10+ Luistercijfers sept- okt 2021

NPO Radio 2 beheert wel het marktleiderschap in de doelgroep 25-67 met 13,7%. Ook in onder meer de doelgroepen Business-to-Business en 30-59 jaar is de zender de grootste.  

Naast NPO Radio 2 en 5 ziet ook NPO Radio 4 een stijging in 10+. De zender noteert afgelopen luisterperiode een marktaandeel van 2,4%, een groei van 0,2% in vergelijking met de vorige meetperiode. NPO Radio 3FM blijft stabiel in 10+, maar groeit wel met 0,2% in de kerndoelgroep 25-45. 

Knallend het jaar uit

Vooruitkijkend naar de komende periode zijn er volop kansen voor merken om te groeien met NPO Radio. NPO Radio 2 viert in december traditiegetrouw de jaarwisseling met de Top 2000. Een jaar geleden was de zender in december en januari marktleider in veel doelgroepen. Zo behaalde NPO Radio 2 destijds een aandeel van 17,8% op 10+, 20,4% in de doelgroepen 25-67 en 25-54 en 19,2% in de doelgroep 20-49.  

Daarmee liggen de verwachtingen voor aankomende editie weer hoog. Wil jij weten welke voordelen adverteren rondom de Top 2000 heeft voor jouw merk? Bekijk dan ons interview met ervaringsdeskundige Oikocredit. Wil je meer weten over hoe jouw merk van hét jaarlijkse radio-evenement van Nederland kan profiteren? Bekijk dan ons Top 2000-pakket.  

3FM Serious Request

NPO Radio 2 is niet de enige zender met grootse plannen voor de kerstperiode. NPO Radio 3FM brengt het succesvolle Glazen Huis terug. Dj’s Sander Hoogendoorn, Frank van der Lende, Jorien Renkema en Rob Janssen zullen in de week voor kerst vanuit Amersfoort 24 uur per dag radio maken voor het Wereld Natuur Fonds. In 2017 was er voor het laatst een Glazen Huis bij het jaarlijks terugkerende 3FM Serious Request.  

Benut de kansen in 2022

Ook na de kerstperiode zijn er veel kansen op NPO Radio. Zo beginnen vroeg in het nieuwe jaar de Olympische Winterspelen, verlaagt Ster in 2022 voor radioreclame haar tarieven en voegen we een nieuwe doelgroep toe: 25-54 jaar. Zet je volgend jaar een combinatie van NPO Radio 2 en 3FM in gericht op deze doelgroep? Dan zal je hiervoor ongeveer 30% minder betalen dan in 2021. Wil je meer weten over de kansen voor jouw merk in 2022? Kijk dan Ster Focus: de lijnen zijn open teruglees de terugblik of lees meer over Ster in 2022 

Ben jij klaar voor het grote radiopubliek?

Al met al zijn er ook de komende periode weer veel kansen voor jouw merk om het grote radiopubliek te bereiken. Wil je meer weten over wat NPO Radio voor jouw merk kan doen? Een campagne inzetten rondom de Top 2000 of 3FM Serious Request? Of heb je interesse in de radio-inkoopmogelijkheden bij Ster in 2022? Neem dan vrijblijvend contact op met een van onze accountmanagers.  

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →