Verjongingsspook NPO uit de fles

Het is de publieke omroep die weer wil verjongen. Daar is op zich niets mis mee. Maar de manier waarop is weer heel bijzonder.

ANP

Verjongingskuur

Het verjongingsspook is weer uit de fles. Het is de publieke omroep die weer wil verjongen. Daar is op zich niets mis mee. Maar de manier waarop is weer heel bijzonder. Het moet namelijk gebeuren via een verjongingskuur van programma’s op het oude lineaire kanaal dat televisie heet.

Er wordt door de fossiele omroepbestuurders en netmanagers bijna geen woord gerept over het feit dat jongeren harder afscheid nemen van het medium televisie dan Thierry Baudet van zijn partijgenoten. Dus je kan programma’s verjongen wat je wilt op de NPO lineaire kanalen, maar dat haalt de jongere kijker niet uit zijn comfortzone van de digitale kanalen.

Publieke online puinhoop

In de tussentijd heeft de publieke omroep er een puinhoop van gemaakt als het gaat om het bereiken van jongeren in op de plekken waar ze echt zitten. Je moet vissen waar de vissen zitten. En dat is online en on demand. Maar daar zie je bijvoorbeeld de jongerenzender NPO3 prutsen met een eigen YouTubekanaal.

Tegelijkertijd zie je dat een kleine NPO3 bewoner - Powned - een eigen bereik heeft op YouTube dat bijna drie keer zo hoog ligt. Maar daar mogen ze alleen promo's op zetten die verwijzen naar het NPO3-kanaal. Dat is televisietje spelen op internet. Een beetje knap samenwerken binnen eigen gelederen is blijkbaar al te veel moeite. Of sterker nog, samenwerking wordt tegengehouden door allemaal eigen belangetjes binnen het omroepbestel.

De NPO doet liever een verbouwing als die van Dirk Kuyt

Nederlandse omroepakkers

Over samenwerking gesproken. Het echt grotere plan om jongere kijkers, en kijkers in het algemeen, vast te houden ontbreekt als het gaat om video on demand in Nederland. Terwijl  YouTube, Netflix, Videoland, Disney+, HBO, DPlay en Amazon als een ware sprinkhanenplaag de Nederlandse omroepakkers kaal grazen, blijven alle Nederlandse spelers lekker op hun eilandje zitten. Talpa Network doet KIJK, RTL doet RTL XL en Videoland en de NPO klust lekker verder met NPO en NPO Start.

Samenwerken in NLZiet?

Er is wel een samenwerking die NLZiet heet. Maar alle partijen zitten daar samen te werken met de handrem erop. Belangrijke belemmering is dat het een betaald initiatief is. Als de Nederlandse partijen toch eens echt een vuist zouden maken en NLZiet dé plek laten worden waar alle programma’s gratis kunnen worden getoond in ruil voor reclame (naast de keuze voor een abonnement), sla je meerdere vliegen in één klap.

De jongere kijkers van de commerciële omroepen worden daar ook geconfronteerd met de NPO programma’s. Daarnaast heb je niet meer meerdere managers nodig. Je hoeft nog maar één merk te communiceren in de markt. Dus met minder marketingbudget, maar met meer effect. En vooral grote duidelijkheid voor de kijker en een overlevingskans voor Nederlandse programma’s.

Maar nee. De NPO doet liever een verbouwing als die van Dirk Kuyt. Baardje laten groeien, haartjes naar achter, wat botox erin en klaar. Met maar één probleem. Het blijft Dirk Kuyt.

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Paul Nieuwland
En zo is het! Goed verhaal Ruud.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie