Het maatschappelijk nut van reclame

Column van Frank Volmer, directeur van Ster, over het maatschappelijk nut van reclame en waarom het verbieden van reclame geen goed idee is

Twee weken geleden riepen een aantal milieuorganisaties op om reclame voor vliegreizen, auto’s of benzine te verbieden. Geen verstandig plan, als je het mij vraagt. Als je reclame voor een product, dienst of mening verbiedt, verbied dan het product, de dienst of de mening zelf.

Het belang van de samenleving

Maatschappelijke en commerciële boodschappen op Ster voor legale producten, diensten en meningen dienen het belang van de samenleving. Zolang auto’s die op fossiele brandstof rijden mogen worden verkocht, is reclame maken een goede manier om fabrikanten het publiek te laten informeren. Bijvoorbeeld over prijs, over zuinigheid, over het design of over mogelijkheden.  

Autofabrikanten krijgen van de overheid de tijd om de transitie naar milieuvriendelijker manieren van vervoer te maken. Op termijn mogen voertuigen die op fossiele brandstoffen rijden dan niet meer worden verkocht. Tot die tijd is het onlogisch om wél toe te staan dat fabrikanten de auto’s mogen maken, maar die vervolgens niet kunnen verkopen. Dat is ook waar het vergelijk met de ban op tabaksreclame mank gaat. De tabaksindustrie hoeft geen transitie naar een ander product te organiseren. Het verbieden van tabak op weg naar de rookvrije generatie zou wat mij betreft dan ook een logische keuze zijn. 

Maatschappelijke boodschappen

Ook de boodschappen van goede doelen helpen de samenleving verder. Zo is het veranderende sentiment over roken voor een belangrijk deel tot stand gekomen door de maatschappelijke boodschappen van KWF, het Longfonds en de Hartstichting, die in de media zijn geplaatst en uitgezonden. 

Prima dat milieuorganisaties oproepen om elektrisch, op waterstof of op de fiets te gaan rijden. Prima ook dat kansspelbedrijven oproepen om te kiezen uit legaal aanbod zodat de consument niet bij illegaal en risicovoller aanbod belandt. Zo kan de Postcodeloterij haar loterij blijven aanbieden waardoor een deel van de opbrengst weer uitgekeerd kan worden aan Greenpeace. Zodat die via Ster vervolgens haar standpunt kan verkondigen. 

Verbod onlogisch

Echter, het verbieden van reclame voor een product, dienst of mening – zonder restricties op het product zelf - is geen goede en logische weg.  De samenleving verandert voortdurend. En vrijwel nergens is dat beter zichtbaar dan in de veranderende inhoud van reclame. Kijk maar eens wat reclameblokken van 10 of 20 jaar geleden terug.  

Ik ben er zeker van dat we meer en meer elektrische auto's in de Ster blokken zullen zien en dat commercials voor auto's op fossiele brandstof in de loop van de tijd in aantal zullen afnemen. Daar is echt geen wetgever voor nodig.

Tekst: Frank Volmer

Wil je meer weten wat Ster voor jou kan betekenen? Neem contact met ons op!

Plaats als eerste een reactie