Ban van Pinterest op afslank-reclame, vereniging eetstoornissen twijfelt aan nut

Pinterest zegt de maatregel als eerste sociale platform te nemen, vanwege de toename van problemen door de coronapandemie. 

Een Nederlandse zoektocht naar afvallen op Pinterest laat zien dat er hier nog weinig is te merken van het nieuwe beleid.

Pinterest heeft zijn platform taboe verklaard voor alle advertenties die te maken hebben met afvallen. Het doet dat naar eigen zeggen als eerste sociale platform.

De maatregel houdt in dat teksten over gewichtsverlies niet meer mogen, net zomin als testimonials over afslankproducten en verwijzingen naar indices als de Body Mass Index (BMI). Ook het idealiseren of ridiculiseren van lichaamstypes is niet meer toegestaan

Pinterest zegt de maatregel te nemen vanwege de toename van problemen door de coronapandemie. Volgens de Amerikaanse National Eating Disorders Association (NEDA) is er een sterke stijging van ongezonde eetgewoonten en eetstoornissen bij jongeren sinds de uitbraak van covid-19.

Advertentie
advertisement

Pinterest zegt in een statement dat het mensen wil inspireren en iedereen er welkom is, ongeacht lichaamsvorm of omvang. ‘We stellen Pinners in staat om een ​​zomer en daarna te plannen zonder advertenties voor gewichtsverlies, zodat ze zich kunnen concentreren op wat het belangrijkst is.’

Aanvulling bestaand beleid 

De maatregel van Pinterest is aan aanvulling op het bestaande advertentiebeleid. Dit kent al een verbod van reclame voor afslankpillen, beelden van vóór en na een dieet, en claims over onrealistische cosmetische resultaten. 

De Amerikaanse National Eating Disorders Association (NEDA) juicht de maatregel van Pinterest toe. Het stelt te hopen dat dit wereldwijde beleid andere organisaties en bedrijven aanmoedigt om na te denken over potentieel schadelijke reclameboodschappen en hun beleid eventueel aan te passen.

Minder eenduidig in haar oordeel is de Nederlandse patiëntenvereniging voor eetstoornissen Weet. ‘Of verbieden van afvalcontent de juiste oplossing is, weten we niet. Je zou bijvoorbeeld ook kunnen denken aan verplichte waarschuwingsteksten zoals je die ook bij alcoholreclames hebt’, laat Karlijn Hoyer namens het bestuur weten.

Open dialoog nodig

Volgens Hoyer en de vereniging Weet kunnen advertenties en promotionele content over afvallen en afslankproducten wel degelijk bijdragen aan eetstoornissen of die verergeren als mensen er gevoelig voor zijn.

Maar of het taboe verklaren de oplossing is? Er moet ook een gesprek en informatie-uitwisseling mogelijk zijn, is op te maken uit de reactie van de vereniging Weet.

Karlijn Hoyer benadrukt dat 'een open dialoog over afvallen en gewicht' belangrijk is: ‘Er is in principe niks mis met mensen die op hun gewicht letten en daarom wat afvallen. Maar als je gelooft, dat er iets mis met je is als persoon vanwege je gewicht, dan is dat erg zorgelijk en is dergelijke content zeer ongewenst.'

Reacties:

Maarten Bierman
Als eerste; de pins die op de foto boven het blog worden getoond zijn organische pins, geen ads. Pins die gesponsord worden kunnen **per direct** verwijderd worden, organische pins niet. Ten tweede zijn er miljoenen gesponsorde pins in "omloop" over dit onderwerp. Dat duurt enkele weken voordat deze zijn verdwenen.

Dan een nuance. Pinterest stopt met de advertenties van bedrijven en merken die medicijnen of diëten voor _het afvallen_ plaatsen. Campagnes die inspiratie en ideeën bevatten die helpen om mensen meer te laten bewegen of te gaan sporten voor hun gezondheid _niet_.

Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie