Podcast van de week: Zorg voor leefkracht

Airborne kiest audioproducties die in opdracht zijn gemaakt -van adverteerders of instanties- en die het luisteren waard zijn.

Zorg voor leefkracht, de nieuwe podcast van Menzis.

Energiebedrijven, telecommaatschappijen, zorgverzekeraars… Het zijn allemaal bedrijven waar je niet zonder kunt, maar daar is dan ook wel zo’n beetje alles mee gezegd. De emotionele relatie die je als gebruiker of consument met dit soort partijen hebt, is veelal minimaal. Het bedrijf moet doen wat je ervan verwacht en je verder het liefst niet lastig vallen, zo zal er meestal gedacht worden.  

Stoelendans

Alleen hebben zorgverzekeraars elk jaar opnieuw, met het nieuwe jaar in aantocht, te maken met een grote stoelendans van verzekerden. Dan is namelijk het moment dat je je oude zorgverzekering kunt inwisselen voor een nieuwe. Dat is dan ook het moment dat zorgverzekeraars in de lucht komen met campagnes om hun naamsbekendheid te vergroten en te laten zien hoe onderscheidend ze zijn. Ook de podcast wordt daarbij steeds vaker ingezet. 

Consistentie 

Menzis ging al in 2019 voor het eerst aan de slag met dit medium, onder de naam ‘SamenGezond’. Daarna volgde de reeks ‘Vers van buiten’. En deze maand is de verzekeraar van start gegaan met een derde seizoen, die deze keer de titel ‘Zorg voor leefkracht’ kreeg. 

Zoveel wisseling van format en titel is niet bepaald handig, voor luisteraars is het namelijk totaal onduidelijk wat ze kunnen verwachten. Daarbij tellen de afleveringen dan ook niet bij elkaar op. Wanneer je wél consistent bent in format en aanpak, vergroot je met elke aflevering de reeks als geheel. Wie namelijk de podcast ontdekt bij het derde seizoen en dan ontdekt dat er nog een groot aantal vergelijkbare afleveringen wacht, zal dan meer gaan luisteren. Dat effect is er bij ‘Zorg voor leefkracht’ nu niet. 

Brand centric

Het format van deze podcast voelt wat ongemakkelijk aan: de vraag die elke aflevering in beweging moet brengen, is nogal breed en ‘brand centric’. De host probeert antwoord te vinden op de vraag hoe Menzis je kan helpen ‘een steuntje in de rug’ te geven. Tja. Dat is eerder een vraag waarvan een marketeer hóópt dat-ie in het hoofd zit van een consument, dan dat het de realiteit is. 

In de aflevering die zich vervolgens ontspint, over bijvoorbeeld gezonde voeding, zitten weliswaar best een paar aardige weetjes, maar het blijft helaas voor een groot deel nogal voor de hand liggend - en belangrijker nog: inwisselbaar. Overigens zitten de afleveringen wat betreft vorm best goed in elkaar, er is duidelijk aandacht besteed aan de productie.

Relatie

Meer consistentie en onderscheidende inhoud had deze podcast enorm goed gedaan. Daarbij is het ook interessant om te overwegen om juist veel structureler aanwezig te zijn met een podcast, in plaats van vlak voor de jaarlijkse ‘stoelendans’. Het opbouwen van een merk waarmee je als consument een relatie hebt, kost namelijk tijd. En als podcasts ergens goed in zijn, dan is het wel de aandacht langdurig vasthouden en bouwen aan die relatie. Alleen moet je natuurlijk wél iets te vertellen hebben. 

Luister naar ‘Zorg voor Leefkracht’ op Spotify.

Meer luisteren?

Alle eerdere ‘podcasts van de week’ vind je op deze overzichtspagina. Op de hoogte blijven en nooit meer iets missen? Dat kan met deze handige afspeellijst op Spotify

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie