Is jouw merk klaar voor de Olympische Winterspelen?

Vanaf vrijdag 4 februari kijken en luisteren Nederlanders dagelijks naar de Olympische Winterspelen via NPO 1 én NPO Radio 1.

Tijdens deze 24ste editie zijn er weer vele spannende sportwedstrijden, waar miljoenen Nederlanders de tv of radio op afstemmen. Waar liggen de kansen voor jouw merk?

Schaatsen is topfavoriet

De spannende schaats- en shorttrackwedstrijden van de Olympische Winterspelen zijn favoriet onder de Nederlandse kijkers en kunnen een groot publiek trekken. Wie herinnert zich niet de zenuwslopende 10 kilometer van Sven Kramer tijdens de Winterspelen van 2018 in Pyeongchang? Deze werd door maar liefst 3,3 miljoen mensen bekeken.

Met bijna dagelijks een schaatswedstrijd vanaf 5 februari kan het Nederlandse publiek tijdens de Olympische Spelen zijn schaats- en sporthart ophalen. Dit biedt kansen voor jouw merk: voor minder dan 400 euro per GRP kan je aanwezig zijn rondom de populaire schaats- en shorttrackwedstrijden overdag.

Natuurlijk zijn er ook volop kansen naast het schaatsen: TeamNL heeft zich ook voor veel andere Olympische topnummers gekwalificeerd. Zowel kunstrijden, bobsleeën, snowboarden, alpineskiën als skeleton staan in februari op het programma. Goed beslagen ten ijs komen en alles weten over de mogelijkheden en tarieven? Neem dan contact op met een van onze accountmanagers.

Profiteer van twee keer prime time

Een andere kans ligt in het tijdsverschil. In Beijing is het tijdens de Olympische Winterspelen 7 uur later dan in Nederland. In Nederlandse tijd vinden de wedstrijden daarom van de ochtend tot halverwege de middag plaats. Dat betekent dat er overdag, door de live verslagen van de sportwedstrijden, zo’n 5 keer meer naar NPO 1 wordt gekeken dan gewoonlijk in februari. Dit is interessant voor merken: omdat het overdag is én in februari heb je te maken met een prijsvriendelijk tarief terwijl je wel geniet van de mooie sportprogrammering.

Naast deze piek in kijkers overdag is er ook een piek in de avonduren als studioprogramma’s terugblikken op de wedstrijden. Dit gebeurt bijvoorbeeld in NOS Studio Sportwinter, dat vorige Winterspelen gemiddeld 1,3 miljoen kijkers per dag trok.

Omdat de piek overdag nagenoeg even hoog is als de piek in de avonduren, kunnen we spreken van twee keer prime time op één dag. Als merk kan je dus profiteren van het hoge bereik van de live sportwedstrijden overdag én de studioprogramma’s in de avond!

Grafiek gemiddeld aantal kijkers gedurende de dag in februari

Scoor op radio

Ook op NPO Radio 1 is er volop aandacht voor de Olympische Winterspelen. Dé sportzender NPO Radio 1 doet gedurende de Spelen live verslag van de belangrijke wedstrijden en bespreekt de ins en outs van de Winterspelen tijdens RadiOlympia.

NPO Radio 1 bereikt een groot publiek: de zender is goed voor gemiddeld ruim 2,3 miljoen luisteraars per week (10+) en is populair onder verschillende doelgroepen. Jongeren van 20 tot 49 jaar en vrouwen hebben bijvoorbeeld een hoog aandeel in de luisteraars, maar ook hoger opgeleiden (40+) en zakelijke beslissers luisteren graag naar de zender. Je kan hier meer lezen over de Olympische Winterspelen.

Iedereen kijkt

Op de radio- en televisiezenders van de NPO liggen dus volop kansen om tijdens de Olympische Winterspelen een groot en bleek publiek te bereiken en te scoren met jouw merk. Nog niet helemaal overtuigd? Bekijk dan onderstaande clip, waarin we de sportevenementen en bijbehorende kansen voor merken verder uitlichten.

Is jouw merk erbij tijdens de Spelen?

Heb je interesse in meer informatie over het inzetten van reclame rondom de Olympische Winterspelen op NPO Radio of Televisie of wil je advies op maat? Neem dan contact op met een van onze accountmanagers.  

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →