Social Media Club Utrecht viert 1e verjaardag

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Afgelopen woensdag vierde , kortweg SMC030, haar 1-jarig bestaan, in het gezelschap van ruim honderd leden. Naast prima catering door Seats2Meet Maarssen (kortweg S2M0346), feestelijke slingers en een levendige uitwisseling van al dan niet digitale visitekaartjes, was er ook ruimte in het programma voor datgene waar SMC voor staat: uitwisseling van kennis, delen van inzichten en elkaar inspireren.

Over SMC
Het concept Social Media Club is in 2006 in de Verenigde Staten gestart. In diverse Nederlandse plaatsen is inmiddels een dergelijke ‘club’ te vinden. De filosofie? ‘If you get it, share it!’ Het past bij een netwerk dat zich in sociale media specialiseert om het delen van kennis – en het respecteren van uiteenlopende inzichten – centraal te stellen. Social Media Club Utrecht is een jaar geleden opgericht. Woensdag 9 maart 2011 vierde Social Media Club Utrecht haar 1-jarig bestaan, met een flinke opkomst, een enthousiast publiek en enkele interessante presentaties. Een en ander op een vernieuwende vergaderlocatie: Seats2Meet Maarssen.

Concept
Bijzonder aan het concept van Social Media Club is dat tot nu toe alle activiteiten voor de deelnemers gratis waren. En er zijn geen tekenen die erop wijzen dat dit op korte termijn gaat veranderen. Er is duidelijk sprake van een sterke band (lees: flinke sponsoring) tussen de 'Club' en online platform en vergaderconcept Seats2Meet, beide initiatieven van Ronald van den Hoff. Zo heeft het netwerk haar homepage op Mindz, en Seats2Meet is een van de locaties waar leden bij elkaar komen voor inspirerende sessies. Alle activiteiten van de organisatoren zijn een kwestie van liefdewerk oud papier. Geven voordat je ontvangt. Vanuit de filosofie dat wat je weggeeft, ooit ook weer bij je terugkomt. Soms in 'cold hard cash', soms ook vooral in de voldoening die delen kan schenken.

Wisdom of crowds
Geheel in stijl met het centrale onderwerp van het netwerk - social media - werd mij via Twitter gevraagd of ik een verslagje wilde maken van SMC030's eerste verjaardag. Toen ik vandaag begon met schrijven, moest ik denken aan de vele tweets die ik gedurende de avond voorbij had zien komen over de verschillende presentaties. Want laat het maar aan leden van een dergelijk netwerk over om hun kennis, inzichten en meningen onmiddellijk te delen via social media. En ik vroeg me af hoe logisch het eigenlijk is, al deze stemmen te overstemmen met 'mijn' verslag. Een belangrijke verdienste van social media is tenslotte dat je gebruik kunt maken van 'the wisdom of crowds'. Daarom besloot ik, de stemmen van alle twitterende aanwezigen in mijn verslag te laten doorklinken. En dan op een letterlijke manier, namelijk door al die mini-verslagjes te bundelen via (voorlopig nog een betaversie van een interessante nieuwe online applicatie). Hieronder zie je het resultaat.

Inzichten
Enkele interessante inzichten wil ik je niet onthouden, voordat je verder bladert. Allereerst was daar de presentatie van Van den Hoff over Society 3.0. De man weet je compleet mee te voeren in zijn gedachtegang. In grote meeslepende lijnen schildert hij een tijdgeest, waarin de macht - en de oplossing voor grote maatschappelijke problemen - niet meer vanzelfsprekend bij de overheid en grote organisaties ligt.

Van den Hoff geeft een kijkje in de keuken in zijn eigen organisatie en de manier waarop die gemanaged wordt. Interessant inzicht: Seats2Meet verwacht van alle medewerkers dat zij (pro)actief in de gaten houden wat er online gebeurt. En dat zij reageren als dat opportuun is. Weet een medewerker niet hoe hij dat moet aanpakken, dan kan hij bij het management terecht; blijkbaar heeft hij dan behoefte aan training. Met andere woorden: er is vertrouwen vanuit het management dat de medewerker het beste voor heeft met het bedrijf. En, niet minder belangrijk: het is hem toegestaan om fouten te maken.

Ook de presentatie van Rick Mans (Cap Gemini) over de invoering van Yammer als tool voor interne communicatie leverde interessante inzichten op. Zo betoogde Mans dat je managers beter een voor een kunt overtuigen, dan een kamer vol managers tegelijk tijdens een vergadering. Hij stelde verder dat een 'bottom-up' aanpak niet afdoende is bij trajecten als deze. Betrek het hogere management er vroegtijdig bij. Bijvoorbeeld door een invloedrijke manager uit te nodigen, te participeren. Mans vertelde - tot stomme verbazing van de zaal - dat Cap Gemini inmiddels bijna 20.000 gebruikers van Yammer heeft, maar nog steeds in de gratis uitvoering.

Lees het gezamenlijke verslag van de SMC'ers van deze boeiende avond. Praktische tip: vergeet niet op 'load more' te klikken. Ik ben nieuwsgierig: is dit een vorm van verslaglegging waar je iets mee kunt? Of ervaar je deze juist als chaotisch?

[

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie