Spanning rond Effie Awards loopt op

VIA-directeur Saskia Baneke en bvA-directeur Henriette van Swinderen lichten de laatste ontwikkelingen rondom de Effie Awards toe.

Met 38 cases is het aantal ingezonden Effie-cases beduidend hoger dan voorgaande jaren. De verwachtingen voor de uitreiking op dinsdag 8 november zijn dan ook hooggespannen. Brancheverenigingen VIA en bvA, initiatiefnemers van de Effie Awards sinds 1984, verwachten dat ruim vijfhonderd mensen de uitreiking zullen bijwonen. VIA-directeur Saskia Baneke en bvA-directeur Henriette van Swinderen blikken vooruit en bespreken de laatste Effie-ontwikkelingen.

Wat veel mensen misschien niet weten, is dat de Effie Awards een initiatief is van VIA en bvA. Kunnen jullie toelichten hoe deze bijzondere samenwerking ooit is ontstaan?

Van Swinderen: Toen bvA en VIA (toen nog VEA) in 1984 de Effie Awards naar Nederland haalden, deden we dat heel bewust om de band tussen adverteerders en bureaus te versterken. Toentertijd stonden partijen vaak tegenover elkaar. De introductie van de Effie Awards als dé prijs voor effectieve marketing en communicatie was een geweldige manier om het gezamenlijk belang te dienen: een professioneel vak waar slimme en creatieve mensen graag willen werken.

Baneke: Het is in mijn ogen geen bijzondere samenwerking, maar juist een logische samenwerking. Prijswinnend werk bij de Effie Awards is vaak het resultaat van een proces waarin opdrachtgever en bureau elkaar uitdagen en scherp houden. Het gezamenlijk schrijven van een case voor de Effie Awards zorgt ook weer voor een moment van bezinning, retrospectief. Dat juist wij – bvA én VIA –samen deze prijs organiseren, draagt bij aan het besef dat het een gezamenlijke effort is.

Wat vormt volgens jullie het verschil tussen de Effie Awards en de vele andere awards die er in de markt zijn?

Baneke: Aantoonbare effectiviteit en tijdsinspanning. Uit eigen ervaring weet ik dat je de case bij andere prijzen met een dagje knallen wel hebt geschreven, terwijl het schrijven van een Effie-case een proces van meerdere weken is.

Van Swinderen: Absoluut. Bij de Effies gaat het er echt om dat je niet alleen kunt laten zien dat je marketinginspanningen effect hebben gehad, maar ook welk effect. Dat kunnen aantonen, is nog steeds de holy grail voor marketeers. Maar het is ook een lastige materie. Bij het schrijven van een Effie-case ga je echt de diepte in en daar leer je iedere keer weer van.

In 2021 hebben jullie drie nieuwe categorieën geïntroduceerd en zijn jullie een compleet andere richting ingeslagen: Effie werd een marketingprijs. Waarom hebben jullie voor deze nieuwe strategie gekozen?

Van Swinderen: Het is geen nieuwe strategie, het is een logische verdieping en verbreding die de ontwikkelingen in ons vak reflecteert. Het doel is niet veranderd, maar de middelen waarmee je sterke merken kunt bouwen, zijn wel veranderd en veranderen nog steeds in hoog tempo. Daarbij vervagen de grenzen tussen marketing en communicatie steeds meer, dus het was een logische stap om nieuwe categorieën te introduceren die de effectiviteit van die nieuwe benaderingen en middelen belonen.

 

Door de introductie van de nieuwe categorieën zijn er ook veel nieuwe juryleden bij gekomen; jullie gingen van 32 naar 54 juryleden. Dat lijkt geen gemakkelijk proces

Baneke: Heleen Crielaard uit de Effie-stuurgroep verdient hier de credits voor. Samen met Hans Middelhoek is zij sinds 2020 toen de diversiteitsagenda is geïntroduceerd de poortwachter en vurig pleitbezorger van een stevige en kwalitatief hoogwaardige jury. En met succes. Ik begrijp dat ook dit jaar de discussies tijdens de jurydagen weer superinteressant waren en juryleden met uiteenlopende standpunten en afwijkende inzichten elkaar vurig en op inhoud hebben willen overtuigen.

Dit jaar zijn er 38 cases ingediend, een mooie uplift ten opzichte van voorgaande jaren. Zien jullie nog een bepaalde trend bij de cases die dit jaar zijn ingediend?

Baneke: Er was tot mijn groot genoegen dit jaar een flinke toename van maatschappelijk betrokken inzendingen. Dit laat goed zien dat de markt niet doof is voor de oproep vanuit ons vak en maatschappelijke groeperingen om een betere weerspiegeling te geven bij de Effie Awards van duurzaam ondernemerschap.

Heeft de actie van Greenpeace hieraan bijgedragen?

Baneke: Wie zal het zeggen? Ik herinner mij de actie in ieder geval nog goed. Ik zat toen zelf in het publiek en werd omgeven met vakgenoten die deze actie hartgrondig toejuichten. Dit was niet de afspiegeling van het sentiment overal in de zaal, maar zeker geen minderheid. Een mooi voorbeeld dat je maatschappelijk relevant moet blijven door te vernieuwen. De oproep van Blyde was een goede reminder. We gaan binnenkort met Esther, Lorette en Kim en andere experts in gesprek om hun ideeën te horen over een duurzame invulling van de Effie jurering.

Van Swinderen: Je ziet sowieso dat duurzaamheid en maatschappelijke thema’s steeds belangrijker worden voor adverteerders en bureaus. Het is dan ook begrijpelijk dat er meer maatschappelijke cases zijn ingezonden, maar de vraag is of je alleen in die categorie de maatschappelijke bijdrage moet belonen. Is zo’n bijdrage niet ook een vorm van effectiviteit of willen we effectiviteit uitsluitend blijven koppelen aan commerciële resultaten? Dat zijn vragen waarop we voor het volgende Effie-jaar de antwoorden willen hebben.

Wat kunnen we verwachten van de uitreiking op 8 november in Theater Amsterdam?

Van Swinderen: We hebben natuurlijk twee jaar achter de rug waarin we niet een volledige Effie Award-uitreiking konden hebben. Alles is er op gericht om dit jaar voor het eerst in Theater Amsterdam een full-fledged uitreiking te hebben met de stijl en het niveau die bij de Effie passen. Onder voorbehoud dat er geen restricties zijn, kun je erop rekenen dat dit hét event van 2022 wordt!

Door het hoog aantal inzendingen zijn er al veel kaarten besteld. Waarom moeten volgens jullie mensen die geen case hebben ingezonden ook de uitreiking bijwonen?

Baneke: Vooral heel veel inspiratie, maar natuurlijk ook een mooi moment om zoveel leuke mensen weer eens te zien en spreken. Je thuiswerkplek in de donkere novemberdagen is nou niet bepaald inspirerend.

Van Swinderen: Absoluut, zeker in combinatie met het MarketingLive!-congres dat die middag in Theater Amsterdam wordt georganiseerd, staat deze dag volledig in het teken van topsprekers, inhoud, inspirerend entertainment en memorabele ontmoetingen met vakgenoten.

Voor meer informatie over het programma en kaartverkoop voor Marketing & Effie op dinsdag 8 november 2022: https://marketingeffielive.nl/.

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Wordt lid van Adformatie!

Wordt lid van Adformatie → Login →