Premium

Talpa’s Juke nog niet meteen Spotify-killer

Juke gaat na een proef nu echt beginnen. Is het realistisch dat Talpa’s radio- en muziekdienst wil concurreren met Spotify?

Talpa

Juke is klaar voor het grote publiek, zo werd vanochtend aangekondigd. , De radio- en muziekdienst van Talpa Radio en MediaMarkt werd afgelopen zomer gepresenteerd in een bètaversie. De afgelopen maanden zijn gebruikt om inzicht te krijgen in de gebruikerswensen van de luisteraars en nu zijn er vernieuwde versies van de applicatie. Er is een gratis versie. Het premium abonnement kost een tientje per maand. 
 

Omdat Juke zowel streaming (van eigen playlists via Sonos) als live-radio biedt en daarmee ‘alle fases van muziek luisteren’ covert, denkt Talpa Radio zich te onderscheiden van de Spotify-achtigen. De weg die Talpa Radio wil bewandelen, is duidelijk: profielen binnenhalen en data verzamelen van de luisteraar. 

Twist aan de curatie

In de premium versie hebben Edwin Evers en Coen & Sander een eigen sectie waarin ze hun favoriete muziek verzamelen. En door samenwerkingen met muzieklabels en artiesten als Ilse DeLange en Armin van Buuren kan Juke ‘net die andere “twist” aan curatie geven’, zegt managing director Patrick Goldsteen. Ook Linda. kondigde vandaag aan dat we ‘haar’ muziekkeuze en smaak vanaf nu in Juke kunnen beluisteren.

Volgens Goldsteen, die zich baseert op onderzoek, wil de Juke-doelgroep zowel lean back radio luisteren als lean forward on demand. ‘Wij onderscheiden ons door dat op één plek aan te bieden.’

Switchen

In de branche is de houding – zoals we gewend zijn – afwachtend. Casper Scheffer, Entertainment & Media Specialist bij PwC vindt het positief dat mediabedrijven serieus werk beginnen te maken van het verzamelen van data, bijvoorbeeld door radio en streaming aan elkaar te koppelen en daarmee de directe relatie met luisteraars te versterken. 

‘Het past ook in een trend waarbij consumenten toegang willen tot media, waar en wanneer zij willen. Nederlandse consumenten staan erom bekend dat ze openstaan voor nieuwe initiatieven die bijvoorbeeld het luisteren naar muziek aantrekkelijker maken.’

Evert Bronkhorst, strategy director bij Vizeum, vraagt zich af of Talpa in staat is om mensen te laten switchen van een dienst als Spotify naar Juke.  ‘Ik denk namelijk niet dat mensen voor meerdere streamingdiensten gaan betalen, dus als je al tevreden bent met je huidige aanbieder, dan zul je niet snel overstappen.’

Bronkhorst weet ook niet of voor de betaalde versie de extra’s van Juke sterk genoeg zijn om een dergelijke beweging in gang te zetten. ‘Ga ik switchen omdat ik dan de favoriete muziek van Coen & Sander in hun eigen sectie kan luisteren? Want het kostenplaatje voor de premium versie is exact hetzelfde als bij Spotify.’ 
Hij ziet de gratis versie als een interessantere optie als aanvulling op de bijvoorbeeld de gratis dienst van Spotify. ‘Dan zijn ze meer complementair aan elkaar.’ 

Patrick Goldsteen
Patrick Goldsteen Talpa

Arthur Terpstra, Head of AV van Magna, denkt dat Juke zowel de luisteraar als de adverteerder ‘tal van interessante audiomogelijkheden’ biedt, maar Juke zal wel een lange adem moeten hebben om van het platform een succes te kunnen maken. ‘Omdat er op dit moment goede en betaalbare alternatieven voor handen zijn, zoals Spotify, Apple Music en Deezer, verwachten wij niet meteen een stormloop op Juke.’ 

Scheffer van PwC wil geen specifieke uitspraken doen over een doorbraak van de dienst, omdat dit domweg van te veel factoren afhangt. ‘Het juiste businessmodel, de juiste user experience, ondersteund door de juiste technologie.’

Rol van MediaMarkt

Terpstra van Magna benadrukt dat de samenwerking met een telecomaanbieder van groot belang is om op korte termijn toch snel een grote groep consumenten aan je te binden. 

Maar Juke heeft voor een andere weg gekozen: een samenwerking met MediaMarkt. Goldsteen daarover: ‘Het eenvoudige gebruik en de mogelijkheid om in een van de 49 winkels van MediaMarkt service, uitleg en ondersteuning te krijgen, verlagen de drempel om abonnee te worden.’ 

Mede dankzij deze relatie is Juke ‘bakken met inzichten’ verder. ‘Met de eerste retailacties bij MediaMarkt hebben we bijvoorbeeld de hele lijn, van aanschaf tot activatie van een abonnement, geoptimaliseerd en eenvoudiger gemaakt.’
 

De bedoeling is zo veel mogelijk profielen van luisteraars aan te maken. In hoeverre worden die profielen gedeeld met MediaMarkt? Goldsteen: ‘We gaan hier secuur mee om, GDPR/AVG zijn voor ons leidend.’

Over de doelstellingen met Juke voor dit jaar, wil Goldsteen geen uitspraken doen, ‘omdat de partners beursgenoteerde bedrijven zijn’. ‘We beginnen nu met de marketingcampagnes en daarnaast heeft het verder ontwikkelen van de app en website prioriteit.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie