TMG jaarcijfers 2017: advertentiemarkt print -33 procent, hogere nettowinst door verkoop Keesing

Telegraaf Media Groep richt zich op 'kwalitatieve journalistiek', hogere service en nieuwe productstrategieën.

Ceo Marc Vangeel
TMG

Telegraaf Media Groep presenteerde vandaag zijn jaarverslag over het turbulente jaar 2017. De omzet is - inclusief het effect van portfoliowijzigingen - vorig jaar gedaald met 10,4 procent, van 348,1 naar 311,8 miljoen euro. Dat is met name het gevolg van veel lagere advertentie-inkomsten uit print: -33,1 procent. Exclusief het effect van portfoliowijzigingen daalden de advertentie-inkomsten uit print met 22,8 procent.

Keesing en Talpa Radio

2017 was het jaar dat Mediahuis de strijd om TMG won van John de Mols Talpa en vervolgens het belang in Talpa Radio verkocht, maar ook Keesing Media Group. De puzzeltak was de cash cow van het concern.

Daarmee heeft TMG de jaarcijfers kunnen oppoetsen: door deze eenmalige boekwinsten plus een afboeking van een deel van de geactiveerde fiscale compensabele verliezen komt TMG uit op een nettowinst van 2,9 miljoen euro tegenover een nettowinst van 1,6 miljoen een jaar eerder. 

De verkoop van Keesing Media Group betekende ook meteen een forse verbetering van de cashpositie en de uitgever kon de bankleningen volledig aflossen.

EBITDA

TMG meldt in het jaarverslag verder een sterke verbetering van het genormaliseerde EBITDA-resultaat in het tweede halfjaar. Dat was 9,8 miljoen euro positief ten opzichte van 6,1 miljoen negatief in het eerste halfjaar. In vergelijking met het tweede halfjaar van 2016 was dat 1,2 miljoen positief.

Genormaliseerd voor reorganisatielasten, eenmalige kosten van het overnametraject en boekverliezen/winsten kwam TMG tot een EBITDA van 3,7 miljoen, ten opzichte van een negatieve EBITDA van 0,4 miljoen in 2016. Het EBITDA-resultaat inclusief eenmalige posten is -9,7 miljoen. Dat was in 2016 nog -12,3 miljoen euro.

Gezond in 2020

TMG maakte vorig jaar november de plannen voor de toekomst bekend die tot 2020 in verschillende fases worden uitgevoerd. Daarbij zijn er drie pijlers: men richt zich op kwalitatieve journalistiek uitgedragen door de sterke merken. Ten tweede moeten de service aan partners (zoals de adverteerders) en kwaliteit sterk omhoog en ten derde gaat het om 'het huis op orde brengen'.

Volgens de directie zijn het afgelopen halfjaar zijn op het gebied van de hoofdmerken, het merkenportfolio en de organisatie zelf verschillende stappen gezet. TMG concentreert zich op de kern van de bedrijfsvoering en werkt efficiënter om kosten te besparen. De doelstelling is om in 2020 weer een gezonde EBITDA te realiseren.


De advertentiemarkt blijft daarbij één van de grotere uitdagingen, zoals blijkt uit het verlies van een derde aan omzet uit printadvertenties. 

GeenStijl

TMG ging eerder dit jaar van de beurs. Daarmee komt het concern in rustiger vaarwater, want er is geen verplichting meer om per kwartaal cijfers te rapporteren. 

Onder de vleugels van de nu bijna volledig eigenaar Mediahuis wordt gewerkt aan nieuwe productstrategieën. Welke dat zijn, geeft TMG nog niet prijs. Daarnaast kijkt het management naar groei uit digitale inkomsten zoals e-commerce, online advertenties, dataproposities en video. 

Adformatie meldde vorige maand dat TMG van plan is GeenStijl van de hand te doen. Ceo Marc Vangeel bevestigt dit vandaag in een toelichting op de jaarcijfers. 

Vangeel zegt verder dat TMG nauw samenwerkt met Mediahuis om de toekomstplannen te verwezenlijken. 'We profiteren wederzijds van aanwezige expertise en efficiencymogelijkheden.' 

Het jaarverslag is hier te lezen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie