Premium

Veronica en Grolsch samen in platform Movies Explained

Grolsch marketeer Melanie Koning en Veronica-zendermanager Bastiaan van Dalen over een ‘hele nieuwe en eigentijdse filmbelevenis’.

Veronica en Grolsch introduceren vandaag het gratis toegankelijke crossmediale filmplatform Movies Explained. Het moet filmkijkers niet alleen voorzien van hun favoriete films, ze krijgen ook extra uitleg, de filmagenda, context, feitjes en weetjes. Vandaar de titel van het platform. Wil je meer weten over dat ingewikkelde einde van een film, of de bijzondere keuze van een karakter?

Je krijgt het allemaal uitgelegd. Doel van Grolsch en Veronica is om de gesprekken over films op gang te brengen en de kijkervaring te vergroten. Door alle extra content moet de bezoeker van Movies Explained ook op een andere manier naar films kijken.

Grolsch en Veronica zijn al sinds jaar en dag met elkaar verbonden door de Meimaand Filmmaand. Om de zichtbaarheid en engagement te vergoten binnen het filmdomein stelde mediabureau Wavemaker (GroupM) voor deze samenwerking uit te breiden naar een crossmediale samenwerking gedurende het gehele jaar.

Samen met Motion Content Group, gespecialiseerd in branded content binnen GroupM, is gezocht naar de optimale route waarbij het gezamenlijke doel is om met Movies Explained iedere filmliefhebber in Nederland een ‘hele nieuwe en eigentijdse filmbelevenis’ aan te bieden.

Filmautoriteit

Melanie Koning, marketingmanager Grolsch. ‘Met het platform willen we ons merk ook verbinden aan thuis film kijken en Veronica wil zich nog meer als autoriteit op het gebied van film laten zien.’

Zendermanager Bastiaan van Dalen van Veronica vult aan: ‘We zochten een partner om de filmbeleving thuis te vergroten en Grolsch een partner binnen het filmdomein. Veronica was in 2019 met gemiddeld 7,3 procent marktaandeel (doelgroep 25-59) de sterkste zender met een vast filmtijdslot op de lineaire tv.’  

Movies Explained richt zich op zowel nieuwe en oude films. Koning: ‘Het wordt een mix met films die kort daarna ook op tv te zien zijn. Maar we zijn niet gelimiteerd in het aanbod. Er komen ook andere films, buiten de films uit de Veronica-programmering.’

Gedeelde merkwaarden

Koning legt uit waarom Grolsch en Veronica goed bij elkaar passen: ‘Met Movies Explained bieden we iedere filmkijker in Nederland een hele nieuwe filmbelevenis aan, wat aansluit bij de eigenzinnige karakters van Veronica en Grolsch. Veronica is een stoer en origineel merk. Grolsch heeft karakter, is eveneens eigenzinnig en stoer. De samenwerking is gebaseerd op deze gedeelde merkwaarden.’

Koning denkt dat er zeker behoefte is aan een dergelijke dienst. ‘Andere platforms zijn toch meer niche. Met dit platform  richten we ons juist op een heel brede doelgroep: alle filmkijkers.’

MoviesExpl2

Geen commerciële uitingen

Op het platform komen geen pre-rolls of andere commerciële uitingen. Het moet puur een verzamelplek zijn van alle content rondom Movies Explained.

Veronica maakt voor het aanjagen van Movies Explained gebruik van de verschillende Talpa Network-kanalen als tv, online en social, zegt Van Dalen. ‘Op Veronica wordt de content uiteraard rondom films getoond.’ De Gierige Gasten hebben speciaal voor Movies Explained unieke content gemaakt: de Filmbusters-serie. En er zijn promo’s en billboarding. Ook Grolsch zet zijn sociale kanalen breed in.

Activaties zijn er ook. Koning: ‘Voor nu hebben we de crossmediale activatie waarvoor je je kan aanmelden op het platform. Deze wordt aangejaagd via een activatiepromo op tv en door de Gierige Gasten. Er is een Grolsch prijzenpakket met onder meer bioscoopkaarten. In de toekomst willen we ook een on-pack filmprijzen promotie gaan doen.’

Over doelstelling rond bereik en engagement willen beide partijen geen mededelingen doen. ‘Uiteraard zijn engagement en bereik wel belangrijke parameters voor het Movies Explained platform’, zegt Van Dalen. Koning meldt dat Grolsch de intentie heeft om er voor de langere termijn in te zitten. ‘Grolsch heeft al een groot trackrecord in film als partner van het Nederlands Filmfestival en samenwerking met grote en kleinere bioscoopketens. We geloven dus in film.’

Uitstel

Tot slot: Movies Explained zou eigenlijk al in februari dit jaar zijn gelanceerd, maar werd uitgesteld. Van Dalen daarover: ‘Deze testperiode heeft wat langer geduurd dan afhankelijk gedacht, maar dat is heel normaal bij testfases. Wij zien het extra testen als een nuttige tijdsinvestering. Covid-19 is helaas nog onder ons en de zomer is voorbij, waardoor mediaconsumptie naar verwachting hoog zal zijn.’

Bovendien had Veronica de op een na hoogste Meimaand Filmmaand ooit geregistreerd met een gemiddeld marktaandeel van 9,3 voor de primetime en late night films in deze maand, gaat hij verder. ‘We zien ook nu heel veel kansen voor Movies Explained en we zijn blij dat we het aan het begin van de herfst kunnen lanceren. Fictie en films zijn ongekend populair en Veronica is nog steeds de filmzender van Nederland.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie