'Fusie RTL Nederland en Talpa Network pure noodzaak'

Peter de Mönnink en Maiko Valentijn in GroupM's ReGroup podcast over de fusie van het jaar.

John de Mol en Sven Sauvé

De fusie tussen RTL Nederland en Talpa Network was pure noodzaak want het huidige lineaire model staat op barsten. Dat is de consensus in de derde aflevering van ReGroup, de podcast van GroupM, die voor een groot deel in het teken stond van het grote nieuws van vorige week.

Volgens GroupM ceo Maiko Valentijn staat het huidige lineaire tv-model op barsten. ‘Je kunt de inflatie opdrijven, maar de teruglopende lineaire kijktijd vang je daarmee niet op. Er zit gewoon een lek.’

Hij is blij dat RTL Nederland in de deal de bovenliggende partij is. ‘Digitaal staan ze er sterk op en ze hebben de potentie om verder te bouwen. Lokale relevantie, mits kwaliteit, is belangrijk om het tegen de techreuzen te kunnen opnemen.’

Advertentie
advertisement

Kostbaar

Jim Leeuw , sr. trading manager van GroupM , ziet een enorm afbreukrisico aan het lineaire domein. ‘Enerzijds is de reclamemarkt redelijk stabiel gebleven met rond de 825 miljoen euro, anderzijds gaan de rechten van content steeds meer omhoog, dus ook de investeringen. En het is niet de vraag óf, maar wanneer Netflix met een advertentiemodel komt. Wat gebeurt er dan met de reclame-inkomsten van RTL/Talpa?’

Ook oud-ceo Talpa Network Peter de Mönnink spreekt van een noodzakelijke fusie. ‘We hebben het al langer gezegd: de kosten voor content en het streamen daarvan worden immens. Alleen al een digitaal platform neerzetten wat in de ogen van de consument competitief kan zijn, is ongelooflijk kostbaar. Deze horizontale fusie geeft RTL en Talpa tijd - een soort incubatieperiode – om daadwerkelijk te concurreren en te bouwen aan een duurzame business. Zo bouw je schaal en komt er geld vrij om te investeren.’

De Mönnink verwacht verder dat in non-scripted content lineaire tv een grote rol zal houden, zoals bij bijvoorbeeld sport en grote events. ‘Ik verwacht dat Talpa/RTL daar producties voor blijven maken, want het vertegenwoordigt een waarde.’

Ook in de streamingmarkt komt er strijd in contentcreatie, voorspelt De Mönnink verder. ‘Maar de échte strijd gaat straks over retentie: hoe hou ik mijn abonnees vast? Hoe gaan wij straks om met consumerdata?’

De ReGroup podcast van GroupM is te beluisteren via Spotify en Apple.

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie