Overslaan en naar de inhoud gaan

'Fusie RTL Nederland en Talpa Network pure noodzaak'

Peter de Mönnink en Maiko Valentijn in GroupM's ReGroup podcast over de fusie van het jaar.
JohnSven
John de Mol en Sven Sauvé

De fusie tussen RTL Nederland en Talpa Network was pure noodzaak want het huidige lineaire model staat op barsten. Dat is de consensus in de derde aflevering van ReGroup, de podcast van GroupM, die voor een groot deel in het teken stond van het grote nieuws van vorige week.

Volgens GroupM ceo Maiko Valentijn staat het huidige lineaire tv-model op barsten. ‘Je kunt de inflatie opdrijven, maar de teruglopende lineaire kijktijd vang je daarmee niet op. Er zit gewoon een lek.’

Hij is blij dat RTL Nederland in de deal de bovenliggende partij is. ‘Digitaal staan ze er sterk op en ze hebben de potentie om verder te bouwen. Lokale relevantie, mits kwaliteit, is belangrijk om het tegen de techreuzen te kunnen opnemen.’

Kostbaar

Jim Leeuw , sr. trading manager van GroupM , ziet een enorm afbreukrisico aan het lineaire domein. ‘Enerzijds is de reclamemarkt redelijk stabiel gebleven met rond de 825 miljoen euro, anderzijds gaan de rechten van content steeds meer omhoog, dus ook de investeringen. En het is niet de vraag óf, maar wanneer Netflix met een advertentiemodel komt. Wat gebeurt er dan met de reclame-inkomsten van RTL/Talpa?’

Ook oud-ceo Talpa Network Peter de Mönnink spreekt van een noodzakelijke fusie. ‘We hebben het al langer gezegd: de kosten voor content en het streamen daarvan worden immens. Alleen al een digitaal platform neerzetten wat in de ogen van de consument competitief kan zijn, is ongelooflijk kostbaar. Deze horizontale fusie geeft RTL en Talpa tijd - een soort incubatieperiode – om daadwerkelijk te concurreren en te bouwen aan een duurzame business. Zo bouw je schaal en komt er geld vrij om te investeren.’

De Mönnink verwacht verder dat in non-scripted content lineaire tv een grote rol zal houden, zoals bij bijvoorbeeld sport en grote events. ‘Ik verwacht dat Talpa/RTL daar producties voor blijven maken, want het vertegenwoordigt een waarde.’

Ook in de streamingmarkt komt er strijd in contentcreatie, voorspelt De Mönnink verder. ‘Maar de échte strijd gaat straks over retentie: hoe hou ik mijn abonnees vast? Hoe gaan wij straks om met consumerdata?’

De ReGroup podcast van GroupM is te beluisteren via Spotify en Apple.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in