Carolien van 't Hek: 'We moeten af van de estafettewedstrijd in ons vak'

Bij UM ligt de focus dit jaar op emerging media. Om creatief werk naar een hoger plan te krijgen, moeten de experts eerder samen aan tafel.

Was 2020 door de lockdowns vooral het jaar van de retailmedia, in 2021 draait het vooral om emerging media, zegt Carolien van 't Hek, ceo van UM en jurylid van de Ocean Digital Creative Competition. 'Daar vallen digitale audio, connected tv, maar zeker ook digital out-of-home. Er is meer vraag naar door de technische mogelijkheden en ook door de voordelen van programmatic inkopen. We leiden een team van specialisten op die klanten daarover kunnen adviseren. Daar zitten planners in uit de hoek van rtv- en out-of-home en adressable en programmatic specialisten. Samen met strategen en consultants gaan ze zich verdiepen ze zich in die emerging media.'

Advertentie
advertisement

Digital out-of-home

'Er gebeurt wel steeds meer op het gebied van digital out-of-home, maar de echt opvallende dingen zijn vaak meer klassieke inhakers. Recent die van Young Capital met 'functie elders' bijvoorbeeld. En Heineken is daar ook een koning in. Maar ik vind wel dat de technische mogelijkheden slecht worden benut. In 360 graden-campagnes wordt het ingezet, maar er wordt niet nagedacht over de creatievere technische laag. Het legt het gebrek aan kennis bloot op alle disciplines die ermee te maken hebben. Bij media- en creatieve bureaus en klanten. Het legt ook de estafettewedstrijd bloot; van klant die een briefing naar een creatief bureau geeft waarna het mediabureau wordt betrokken. Als je zo’n emerging mediateam bij de briefing aan tafel zet, wordt creatie gestimuleerd op een andere manier na te denken.'

En waar staan we over twee jaar? ‘Ik mag hopen dat we de media waar we het net over hadden dan geen emerging media meer noemen en dat ze dan vast onderdeel uitmaken van de mix. Dan zijn er weer andere nieuwe media.’

Bekijk het interview met Carolien van 't Hek hier:

Susanne van Nierop interviewt Carolien van 't Hek

Dit jaar lanceert Ocean Outdoor Nederland in samenwerking met Adformatie de allereerste en jaarlijks terugkerende Digital Creative Competition Amsterdam. Dé creatieve competitie waarbij reclamebureaus, mediabureaus, ontwerpstudio’s, digital agencies, merken en eigenlijk alle creatieven de grenzen kunnen verleggen in digital out-of-home en strijden om de hoofdprijs van 500.000 euro aan bruto mediabudget. Ideeën insturen voor de Ocean Digital Creative Competition nog tot en met vrijdag 21 mei 2021 23:59 uur naar dccamsterdam@oceanoutdoor.nl. De uitreiking is donderdag 17 juni. 

Plaats als eerste een reactie

Advertentie