Weblog over redactie versus commercieel succes

Het Kim, forum voor reflectie op journalistiek, start een weblog over het spanningsveld tussen commercieel succes en journalistieke onafhankelijkheid.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Volgens Bart Brouwers, hoofdredacteur van Sp!ts en bestuurslid van het Kim, worden de principes van onafhankelijkheid van een kranten- of omroepredactie vooral gerelateerd aan overheid, religie of politiek.

‘Maar gezien de recente ontwikkelingen in medialand is het minstens zo interessant om de aandacht te richten op financiële onafhankelijkheid. Het is zeker niet zo dat de kwaliteit van een redactie een-op-een samenhangt met de omvang ervan en de beschikbare budgetten. Aan de andere kant: een door de uitgever, het moederconcern, de overheid of de investeerders uitgeknepen redactie zou op enig moment in problemen kunnen komen als het gaat om het uitoefenen van de van haar verwachte taken’, meldt Brouwers.
Volgens Brouwers is het beeld anno 2008 ‘divers en mogelijk zelfs paradoxaal’. ‘Aan de ene kant zijn er recentelijk journalistieke initiatieven geweest (Opinio, De Pers), waar de redactionele inhoud op een veel hoger plan lijkt te staan dan commercieel succes. Maar tegelijkertijd zijn er juist bij enkele traditionele spelers op de mediamarkt (PCM, Mecom, overheden) signalen die lijken aan te tonen dat de bereidheid om te investeren in de versterking van een onafhankelijke pers afneemt.’
Het blog is te vinden.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie