3 manieren om YouTube deze zomer effectief in te zetten

Tips voor een consistentie YouTube-strategie in de zomer: YouTube Shorts, live streams en meer!

De zomer is in volle gang; menig mens heeft hun werklaptop verruild voor een goed boek en een strandbedje. ‘Even helemaal niks doen’. En deze zogenaamde ‘komkommertijd’ voelen YouTube-kanalen ook. Er gebeurt weinig nieuws in het medialandschap. Toch is het voor jouw merk, belangrijk om actief te blijven. Zo vergeet het YouTube-algoritme jouw YouTube-kanaal niet en blijft het jouw content aanbevelen. Hier 3 tips om een consistentie YouTube-strategie te hanteren tijdens de zomerperiode.

1. Recycle oude content

De makkelijkste en misschien meest voor de hand liggende manier is om oude content te recyclen. De manier waarop dat gedaan wordt is zeer belangrijk. Op YouTube zijn er een aantal contentvormen die zich goed lenen om oude content in een nieuw jasje te steken.

Shorts
Shorts zijn uitermate geschikt om meer uit long-form content te halen. Shorts zijn verticale video’s binnen het YouTube-platform van maximaal 60 seconden. In de mobiele app is de pagina te herkennen aan het Shorts logo in de navigatiebalk onderaan. Het belangrijkste is om de Shorts een op zichzelf staand verhaal te laten zijn. Dus verwijs hierin niet naar de langere video en zorg dat de video in één keer goed te begrijpen is. 

Shorts bereiken een ander publiek dan de long-form video’s op hetzelfde kanaal. Shorts worden niet verspreid door het algemene YouTube algoritme, maar door een speciaal YouTube Shorts algoritme. YouTube is altijd een platform geweest voor long-form content, daardoor wist het algoritme niet goed om te gaan met Shorts en hebben ze een speciaal Shorts Algoritme gecreëerd (bron: Vidcon interview met YouTube’s Director of Discovery Todd Beaupré.) Lees meer over Shorts in dit artikel.

Met Shorts kan door dit speciale YouTube Shorts algoritme een nieuw publiek worden bereikt. Veel kanalen geven aan dat ze meer abonnees binnenhalen door Shorts te plaatsen. Door Shorts deze zomer in te zetten kan het aantal abonnees op een kanaal groeien, zodat na de zomer de reguliere uploads een groter publiek bereiken. Des te meer redenen om nu te beginnen met Shorts!

YouTube Shorts

Best of’s, lijstjes en compilaties

Een lijst met top 10 momenten is gemakkelijk te creëren wanneer een kanaal vaak terugkerende onderwerpen of formats behandelt. Neem bijvoorbeeld een kanaal als ESPN, zij uploaden vaak samenvattingen en hoogtepunten uit de eredivisie. Van fragmenten uit deze video’s kan er een video genaamd ‘top 10 goals in de Eredivisie 2021/’22’ gemaakt worden. Maar denk bijvoorbeeld ook eens aan ‘top 10 momenten waarbij mensen hun lach niet kunnen inhouden’. Hierbij hoeft het onderwerp van de video’s dus niet hetzelfde te zijn, maar zijn de acties van de personen hetgeen wat ze aan elkaar bindt. Deze video’s kunnen dan aan elkaar gepraat worden door een voice-over of met tussenschermen worden toegelicht. Daardoor leveren ze niet enorm veel extra werk op.

Voorbeelden van best of’s, lijstjes en compilaties:

  De 10 leukste momenten van (evenement) 2022.

 Alle keren dat … bijna fout ging.

  De 5 beste producten in de categorie X.

  Compilatie van (persoon) die … zegt

  De top 10 beste features van product X.

Team5pm

Uit de oude doos

Wanneer er veel archiefmateriaal beschikbaar is, kan het interessant zijn om de kijker te vermaken met content uit de oude doos. Denk aan een oude commercial, die precies 10 jaar geleden werd gelanceerd of een video van hoe het bedrijf ooit begon. Is er een oude video over een onderwerp dat nu weer ter sprake komt?

Voorbeelden:

➤ Onze eerste commercial uit 2008

➤ (onderwerp) nu vs. 15 jaar geleden

➤ De eerste aflevering van

2. Community posts

Een vaak onderschat onderdeel van YouTube, is de Community Tab. Het voordeel van het (frequent) plaatsen van community posts is dat er naast abonnees ook niet-abonnees bereikt worden. Daarnaast kunnen mensen direct abonneren, wanneer ze een community post van een nieuw kanaal te zien krijgen. Zie hieronder hoe dat eruit ziet naast een community post van NPO 3.

Community posts kunnen bestaan uit een videolink, afbeelding, poll, of een zogenaamde image poll. Deze laatste optie bestaat nog niet erg lang, maar de eerste testen met dit soort polls zien er veelbelovend uit. Ze zouden meer interactie opleveren, dan ‘normale’ polls waar geen afbeeldingen gebruikt worden. Waarom? Omdat ze op mobiel vrijwel het gehele scherm vullen! Hierdoor kan men de poll bijna niet missen. Simpelweg een afbeelding toevoegen, kan al een groot verschil maken op de interactie van jouw volgers. Een van de eerste Nederlandse voorbeelden van een image poll is die van de ANWB. 

Het enige nadeel van image polls is dat deze vooralsnog op dit moment alleen nog maar via Android telefoons kunnen worden geüpload. Door de verhoogde interactie op zo’n image poll lijkt het ons toch het proberen waard!

YouTube Team5pm

Best practices voor community posts

#1 Maak het jezelf niet te moeilijk en recycle content van jouw andere social media kanalen. De verschillende sociale media hebben elk weer andere doelgroepen, dit zorgt er hoogstwaarschijnlijk voor dat mensen de posts niet dubbel te zien krijgen.

#2 Stel korte vragen, met korte antwoorden in polls. Dit maakt de drempel om te stemmen lager.

#3 Gebruik in plaats van een videolink-post een andere post-vorm om een link naar een video te delen. Een videolink-post is een community post waar enkel wordt verwezen naar een YouTube video op jouw kanaal. Videolink-posts krijgen uit onze ervaring de minste interactie en worden daardoor ook weinig aan mensen vertoond. Probeer in plaats daarvan een open vraag, poll of afbeelding-post te combineren met een link naar de video in de tekst.

#4 Maak gebruik van de image polls! Deze nieuwe feature wordt op dit moment nog uitgerold. Het YouTube-algoritme staat erom bekend dat het merken die deze features inzetten, pusht. Daarnaast boost het engagement!

Prime Video YouTube Team5pm

3. Live stream er op los!

YouTube live streams voor commerciële doeleinden
YouTube live streams maken maar een klein deel uit van de duizenden video’s die elke dag het platform wordt geüpload. Door gebruik te maken van live streaming valt jouw merk dus op tussen de reguliere video’s. Hoe kan je live streaming inzetten voor commerciële doeleinden? 

  1. Online evenementen organiseren
    YouTube live streaming is ideaal voor het organiseren van een productlancering, webinar of workshop. 
  2. Real-time interactie met het publiek
    Organiseer bijvoorbeeld een Q&A over een product of een winactie waarbij kijkers direct kunnen reageren.
  3. YouTube Shopping
    YouTube Shopping biedt toegang tot functies zoals Live Shopping. Daarbij kunnen producten vastgepind worden of getagd worden tijdens belangrijke momenten in een YouTube live stream. Terwijl een klant aan het afrekenen is, blijft de live stream nog spelen op een kleiner scherm. Lees meer over YouTube Shopping in dit artikel.

Ben je een (brand) publisher, die helemaal geen producten of diensten aanbiedt, maar juist draait op content? Dan kan ervoor gekozen worden om de livestream te monetizen. Doe dit door middel van:

  • Het aanzetten van advertenties.
    In YouTube kunnen pre-rolls, mid-rolls, display- en overlay-advertenties worden ingeschakeld op livestreams. 
  • Donaties
    Zet een link in de beschrijving van de livestream naar een platform waarop mensen kunnen doneren of abonneren op premium content.
  • Superchat

Super Chats en Super Stickers worden als gekleurde chatberichten in de live chatfeed getoond. Als kijkers iets kopen, blijft hun profielfoto een bepaalde tijd bovenaan de live chatfeed zichtbaar. De tijd is afhankelijk van het aankoopbedrag. Hoe meer een kijker uitgeeft, hoe langer de Super Chat of Super Sticker bovenaan de chatfeed blijft staan. 

Live Streams YouTube

Entertaining livestreams

Sommige livestreams kunnen tijdens de rustige zomermaanden wat extra ontspanning bieden. Bijvoorbeeld livestreams van mooie natuurgebieden en dieren. Een mooi voorbeeld van zo’n ontspannende livestream is van de Hoge Veluwe.

 

Ook is er een toenemende interesse te zien in deze livestream ter promotie van Egmond aan Zee. Mensen kunnen hier het weer en de drukte in Egmond aan Zee checken voordat ze er een dagje naartoe vertrekken.

Genoeg mogelijkheden deze zomer om het YouTube-algoritme en abonnees tevreden te houden. Door een van de bovenstaande contentvormen in te zetten zorg je er niet alleen voor dat het kanaal actief blijft, maar verdien je er misschien zelfs wel wat abonnees bij. 

 

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.