AI vroeg omarmen is sleutel tot succes in online adverteren

AI transformeert het online advertentielandschap. Vroege inzet van AI-tools maakt merken efficiënter en biedt concurrentievoordeel.

Early AI adoption in advertising: the key to success

Zal AI het leven van online marketeers permanent veranderen? Volgens James Murray is dat niet eens een vraag meer. ‘AI-tools kunnen de productiviteit en effectiviteit van adverteerders aanzienlijk verbeteren door taken te automatiseren, advertentieprestaties te verbeteren en waardevolle inzichten te bieden’, zegt Murray, Global Product Marketing Lead Generative AI bij Microsoft Advertising.

 

Waarom vroege adoptie loont

‘Als we kijken naar technologische innovaties in adverteren uit het verleden, zien we een duidelijk patroon’, legt Murray uit. ‘Merken die vroeg stappen zetten in het adopteren van nieuwe technologieën, zoals zoekmachinemarketing en mobiel adverteren, plukten daar enorme vruchten van. Ze verwierven niet alleen een concurrentievoordeel, maar werden experts tegen de tijd dat de technologie mainstream werd.’

Murray gelooft dat hetzelfde geldt voor AI. ‘De bedrijven die nu al experimenteren met AI-tools zoals Microsoft Copilot en AI-gestuurde campagnes, doen waardevolle ervaring op. Ze leren van hun fouten, optimaliseren hun processen en zijn klaar om te profiteren wanneer AI een integraal onderdeel van de industrie wordt.’

AI biedt vrijheid

Automatisering speelt een steeds grotere rol in adverteren, en AI-tools zoals Microsoft Copilot en Performance Max op het Microsoft Advertising-platform helpen merken hun campagnes effectiever te beheren. Murray: ‘Met AI kun je snel leren wat wel en niet werkt, waardoor je campagnes continu geoptimaliseerd kunnen worden zonder handmatige tussenkomst. Dit geeft je de vrijheid om je te concentreren op strategie en creativiteit.’

Reclamebureaus onderschrijven Murray’s uitspraak: Lauren Howell van Incubeta vindt Copilot op het Microsoft Advertising-platform een aanwinst bij het schrijven van nieuwe advertentieteksten voor hun klant Marks & Spencer. Het heeft het bureau geholpen bij het maken van overtuigende boodschappen die aanslaan bij de klanten van Marks & Spencer. En het leverde Incubeta gebruiksgemak en een aanzienlijke tijdsbesparing op.

Kansen voor kleinere organisaties

AI heeft volgens Murray ook het vermogen om het speelveld gelijk te trekken voor kleinere bedrijven. ‘Terwijl grote merken vaak de middelen hebben om uitgebreide campagnes te voeren, kunnen kleinere organisaties nu concurreren dankzij AI. Ze kunnen geavanceerde strategieën toepassen met minder budget, en adverteerders met beperkte middelen hebben nu toegang tot geavanceerde technieken die voorheen alleen beschikbaar waren voor grote spelers. Met tools als Copilot kunnen adverteerders eenvoudig hun doelen definiëren, en AI helpt campagnes te optimaliseren.’

‘Hoewel Generative AI de laatste tijd veel aandacht krijgt, gebruiken we AI al meer dan tien jaar als ruggengraat van veel van onze producten’, voegt Murray toe. ‘Met Copilot combineren we zowel voorspellende als generatieve AI om campagnes te optimaliseren. Het helpt niet alleen betere advertenties te creëren door de best presterende koppen en beschrijvingen te selecteren en deze af te stemmen op de juiste zoekintentie, maar het stelt je ook in staat om content te genereren op een schaal die voorheen onmogelijk was.’

‘Copilot biedt bijvoorbeeld oplossingen voor complexe copywriting-uitdagingen, zoals het schrijven van talloze koptekstvariaties binnen een beperkt aantal tekens. Het verhoogt niet alleen de effectiviteit van campagnes, maar maakt je ook een betere marketeer door routinetaken te vereenvoudigen en tijd vrij te maken voor meer strategische beslissingen. Generative AI ontwikkelt zich steeds verder, waarbij je naast tekst ook beelden kunt genereren. Dit zorgt ervoor dat kleinere adverteerders ook toegang krijgen tot mogelijkheden die voorheen alleen waren voorbehouden aan grote creatieve studio’s.’

Meer zichtbaarheid, minder risico

Een veel voorkomende zorg onder adverteerders is het risico dat ze te vroeg nieuwe technologieën omarmen. Murray gelooft echter dat de voordelen ruimschoots opwegen tegen de nadelen. ‘De drempel om met AI te beginnen is relatief laag, vooral in vergelijking met eerdere innovaties in de reclamewereld. Bovendien biedt het gebruik van AI directe voordelen zoals betere targeting, geautomatiseerde optimalisatie en het vermogen om snel te reageren op veranderingen in consumentengedrag.’

Murray benadrukt ook dat adverteerders zich niet moeten laten intimideren door de complexiteit van AI. ‘De tools zijn steeds gebruiksvriendelijker geworden, en er is veel ondersteuning beschikbaar.’ Een voorbeeld: ‘Nieuwe functies zoals Diagnostics en Snapshot in Copilot op het Microsoft Advertising-platform stellen je in staat om campagneprestaties te evalueren, gebruikmakend van natuurlijke taal. Je hoeft dus geen analist te zijn om nuttige perspectieven en samenvattingen te krijgen waarmee je kunt optimaliseren. Deze AI-gestuurde tools helpen marketeers snellere, meer gerichte aanpassingen te doen, waardoor campagnes continu kunnen worden verbeterd zonder dat je zelf diep in de data hoeft te duiken.’

Een voorsprong opbouwen

Volgens Murray gaat het niet alleen om de technologische voordelen. ‘Door vroeg te adopteren, verbeter je niet alleen de prestaties, maar bouw je ook een concurrentievoordeel op in de markt. AI maakt je niet alleen efficiënter, maar helpt je ook op te vallen in een concurrerende markt.’

Zijn advies: ‘De beste manier om vandaag de dag te profiteren van AI in adverteren is door Performance Max op het Microsoft Advertising-platform te gebruiken. Deze tool kan een groot aantal variabelen monitoren, en kan op basis van verschillende signalen een betere performance bereiken. Onderzoek toont aan dat het gebruik van Performance Max in combinatie met Search-campagnes twee keer meer conversies genereert tegen 30 procent lagere kosten per acquisitie, omdat de AI dynamisch advertenties creëert en optimaliseert over alle MSA-oppervlakken om zo de prestaties te maximaliseren.’

Murray sluit af met een uitnodiging aan adverteerders om in actie te komen: ‘Nu is het moment om te experimenteren met AI. Wacht niet tot de technologie volledig mainstream wordt – profiteer nu van de mogelijkheden. Je zult merken dat de voordelen aanzienlijk zijn, zowel in effectiviteit als in concurrentievoordeel.’

Nieuwsgierig naar de mogelijkheden van AI?

Neem contact op met een expert om aan de slag te gaan of ontdek meer over de oplossingen van Microsoft Advertising.

James Murray is de Global Product Marketing Lead voor Generative AI bij Microsoft Advertising. Hij is ervoor verantwoordelijk dat sales, marketing, operations en techniek samenwerken aan product-development. James is een expert in search en AI. Hij leidt de productmarketing voor adverteren in Copilot en Microsofts Generative AI. Hij is een enthousiaste verteller die vaak spreekt op internationale sector-evenementen.

Afbeelding
James Murray is the Global Product Marketing Lead for Generative AI at Microsoft Advertising.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →