In 2023 begint Black Friday op 1 januari

Tijdens Black Friday lijkt merkcommunicatie van ondergeschikt belang en is er 100% aandacht op sales. Terechte focus of gemiste kans?

Photo by Karolina Grabowska

In 2023 begint Black Friday op 1 januari

In de hectiek om zoveel mogelijk sales te realiseren, lijkt de rol van merkcommunicatie tijdens de Black Friday periode wel eens uit het zicht verdwenen. In dit artikel wordt duidelijk waarom er voor merken juist kansen liggen om ook de merkcommunicatie richting Black Friday te optimaliseren.

Na een turbulent jaar zijn we alweer beland in de laatste weken, voor veel ondernemers en merken een belangrijke periode om hun jaardoelstellingen binnen bereik te krijgen. En naast de traditionele focus op Sinterklaas en Kerst betekent dat tegenwoordig ook Black Friday & Cyber Monday, het uit de VS overgewaaide sensationele koopfestijn in de periode rond Thanksgiving.

De animo en aandacht voor Black Friday blijft ook in Nederland toenemen, jaar op jaar worden er nieuwe records gevestigd. Zo verwerkte online betaalprovider iDeal in 2021 alleen op Black Friday ruim 5.39M betalingen en €430M omzet. Het grote verschil met de ‘slechts’ 2.4M betalingen op dezelfde dag in 2017 laat zien hoezeer het evenement in populariteit is gegroeid.

Het mag dus geen wonder heten dat winkels en merken zich juist in de maand november extra inzetten om de Black Friday euro’s hun kant op te laten rollen. Door consumenten op Black Friday de ultieme deal te presenteren, kunnen zij verleid worden om ‘in the moment’ tot aankoop over te gaan.

Priming Bias

Maar klopt dat eigenlijk wel? Zijn die aankopen op Black Friday nou echt een impuls aankoop, of gaat daar een langere consumentenreis aan vooraf? En maakt de geleidelijke overstap naar online aankopen hier nog een verschil?

Voor deze inzichten en meer kunnen we putten uit Momentum, het wereldwijde Wavemaker onderzoek naar de purchase journey van consumenten en alle belangrijke stappen hierin. Eén van de belangrijkste inzichten die hierbij naar voren komt is de Priming Bias; de associaties en mentale beschikbaarheid die consumenten bewust én onbewust ontwikkelen voor een merk.

Met een sterke Priming Bias wordt het namelijk 5 tot 9 keer zo waarschijnlijk dat consumenten voor een specifiek merk kiezen. En omdat men gemiddeld maar 2.5 merken overweegt, is het dus extra belangrijk een hoge Priming Bias te realiseren. Die aankoop voor een populair merk op Black Friday lijkt misschien dus een impuls aankoop, maar in feite is er een lange periode aan voorafgegaan waarin consumenten een voorkeur ontwikkelden en dan hebben we het nog niet eens over uitstel aankoopgedrag tot aan Black Friday.

In winkels én online

Natuurlijk is het consumptiegedrag van mensen complexer dan enkel het neerzetten van een merk in de priming fase; In de actieve fase gaat men veel rationeler op zoek naar de beste keuze door producten, merken en aanbieders met elkaar te vergelijken. Momentum onderzoek laat hierbij zien dat de aankoopfase online gemiddeld zelfs een stuk intensiever is dan in een fysieke winkel; er zijn meer aankoopbehoeftes, men onderneemt meer acties, raadpleegt meer bronnen en vergelijkt meer merken en producten dan in de fysieke winkel. Hierdoor is de conversie van een sterke Priming Bias voor een merk naar aankoop online ook iets lager en moet het merk dus nog harder werken.
 
Uit recent onderzoek van betaal provider Klarna blijkt nog eens extra hoe belangrijk de focus op online aankoop is; 64% van respondenten geeft aan dit jaar rondom Black Friday meer binnen online omgevingen aankopen te gaan doen dan vorig jaar. Deze groep consumenten, waarbij GenZ & Millennials het voortouw nemen, doen dit vooral om makkelijker te kunnen vergelijken, meer tijd te besparen en een grote assortiment producten te kunnen zien. Of de Black Friday aankoop nu online of in de fysieke winkel wordt verricht, voor beide typen aankoop blijft het dus zeer van belang een sterke Priming Bias op te bouwen. En met deze voorkeur een veel hogere kans op uiteindelijke conversie.

Om optimaal te kunnen scoren op Black Friday 2023 doen merken er dus goed aan om nu al één belangrijke opmerking in hun agenda te zetten: 1 januari 2023 - Black Friday begint vandaag!

 

Benieuwd hoe consumenten in uw productcategorie optimaal geprimed kunnen worden voor Black Friday 2023? Neem contact op met Wavemaker!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Wordt lid van Adformatie!

Wordt lid van Adformatie → Login →