Campagne mobilisatie geweld op straat

De overheid gaat de komende zes weken proberen de burger te mobiliseren tegen het gebruik van geweld op straat. Met radio- en tv-spots, brochures en reclameposters probeert zij met de campagne vooral de wat jongere doelgroepen te bereiken. De titel van de campagne is dit keer het rijmpje 'Weet wat je te doen staat, als het om geweld gaat'.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Tieners tussen 13 en 17 jaar en mensen tussen de 18 en 34 jaar komen als getuige, dader of slachtoffer het meest met geweld op straat in aanraking. Daarom wil het ministerie van justitie zich met de Postbus 51 campagne met name op deze doelgroep richten.

Minister Donner van Justitie geeft vandaag in Rotterdam het startsein voor de campagne. Het motto van de campagne is: Mobiliseer omstanders, bel 112, onthoud de kenmerken van de dader en laat het slachtoffer niet alleen.

Op basis van een onderzoek uit 1999 schat Justitie dat geweld op straat jaarlijks gemiddeld 20.000 tot 25.000 keer voorkomt. Het gaat dan om vechtpartijen tussen onbekenden waar altijd wel een (lichte) irritatie aan vooraf is gegaan. Het meeste straatgeweld komt voor in de woonwijk (34 procent). Het wegverkeer is goed voor 24 procent van de geweldsincidenten en het uitgaansleven voor 19 procent.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie