Wat maakt Hema nou echt Hema?

Hoe hou je één van Nederlands meest iconische merken herkenbaar en toch vernieuwend?

HEMA Marketingbazen BigShots NIMA
BigShots

Hoe hou je één van Nederlands meest iconische merken herkenbaar en toch vernieuwend? In de nieuwe serie Marketingbazen, een initiatief van Big Shots in samenwerking met NIMA Young Professionals, geven de beste marketeers van Nederland superslimme inzichten aan de hand van hun eigen producten. Met als primeur: Ferry Buitenhuis, campagnemanager bij Hema. 

Les 1: Het gaat om de room
Hoe kijkt HEMA tegen marketing aan en wat is hun succesformule? Volgens Ferry Buitenhuis is een merk als een tompouce. Je begint met een stevige basis: smaakvol design en kwaliteit voor een scherpe prijs, sinds 1926. Daarna een goede vulling, vol en romig: de service en producten. Daarna de toplaag, die het écht afmaakt: de ‘secret sauce’ van het merk, die dingen echt leuk maakt. Maar je succes zit in de room. Zonder uitmuntende service en producten kan je niks met deeg en glazuur.

Les 2 koester jouw iconen 
Pak altijd terug op je oude iconen zoals de rookworst, de tompouce en Jip en Janneke, en breng het naar deze tijd. Pas het product niet aan, maar maak er bijvoorbeeld een paraplu, t-shirt, of een opblaasvariant van. Geef jouw iconen terug aan jouw doelgroep om er zelf wat grappigs mee te doen. Met voorbeelden van opblaasworsten op Lowlands tot aan selfies bij het zwembad. 

Les 3 Pak producten om een verhaal te vertellen en een campagnemoment groot te maken
Een voorbeeld is Pasen. We denkt er nou niet aan Pasen bij het zien van een Paaseitje? HEMA denkt dan in een piramide. Bovenin zit jouw hero. Er is maar één artikel dat is de absolute hero, maar daar ga je heel veel over vertellen. In dit geval de paasei. Daaronder heb je je thema-assortiment dat je rondom Pasen verkoopt. Daaronder je trafficbuilders, voor HEMA zijn dit de onderbroeken, handdoeken en alle andere artikelen die we verkopen. En helemaal onderaan zitten je impulsartikelen de producten die je verkoopt zonder te vertellen. Denk bijvoorbeeld aan kaarsen. De campagne op basis van het paasei, dat is
the concept that drives the business. Oftewel: laat zien dat je van Pasen bent en alles wat lager in de piramide zit, verkoop je daarin mee.
 

Big Shots is een online video-agency uit Amsterdam die werkt volgens het credo 'Make It Worth Sharing'. Onderverdeeld in de specialisaties Campagnes, Series, Corporate en We Explain, biedt Big Shots bureaus, merken en publishers creatieve en onderscheidende films en series, gemaakt voor het digitale tijdperk. Meer zien? Check Bigshots.nl

NIMA Young Professionals inspireert young marketingprofessionals onder andere door een kijkje in de keuken van A-Merken tijdens de Top Marketing Tours-events. In 2019 zijn ze te gast bij Blijdorp, Jumbo, Nationale Nederlanden en KLM. Lid worden en evenementen bijwonen? Check NIMA.nl/yp.
 

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.