"Rode petjes, jouw type mensen” of het geheim van kleding als communicatiemiddel.

Iedereen heeft wel eens van Simons Sinek en het Golden Circle-principe gehoord.

Zijn bestseller “Start with Why” legt het belang van het “Waarom” van een bedrijf uit. Waarom doet een onderneming wat het doet. Wat zijn de onderliggende drijfveren en overtuigingen waardoor het een aanspraak denkt te maken op een relatie met haar klanten? En het liefst nog een relatie dat zich uit in brand royalty dat langere tijd voortduurt.

Simon Sinek haalt in zijn presentaties vaak een voorbeeld van de rode petjes aan. Een symbool voor wederzijdse herkenning in een vreemde omgeving. Een dankbare metafoor voor alle waarneembare signalen die ons tegenover anderen kunnen identificeren.

Herkennen wij in een ander iets van waar wij zelf voor staan of in geloven, ontstaat er dan aantrekkingskracht. Wellicht zelfs... vertrouwen.

Laat die rode petjes nou eens letterlijk zijn. Daadwerkelijk een kledingstuk die de cultuur van jouw organisatie vertegenwoordigt en de overtuigingen en de waardes van jouw bedrijf communiceert. Wij nodigen je uit om de kleding met nieuwe ogen te bekijken, zoals wij het gewend zijn om te doen bij Izzy Branding.

Zie het niet als een louter functioneel ding om onze naaktheid te bedekken of een esthetische verzameling aan kleuren en vormen, maar... zie het als misschien wel de belangrijkste communicatiedrager die ons ter beschikking staat; een weloverwogen combinatie aan symbolen die in onze geloofssysteem, emoties en overtuigingen dagelijks aan iedereen om ons heen seint.

Het klink aannemelijk. Maar hoe doe je dat, waar moet je aandacht aan besteden en wat gaat het opleveren? Hoe breng je nou die diepere emotionele band tussen een je brand en de mensen tot stand? Uiteraard begint alles met strategie. Realistische doelstellingen. Geïntegreerde aanpak.

Praat met ons over de mogelijkheden. Wat kan kleding als merkdrager voor jullie merk betekenen? Maar dan wel voorbij esthetiek en verplichte herkenningstekens zoals het logo en de bedrijfskleuren.

Laten we samen nadenken hoe we het medium “kleding” kunnen inzetten om je merkwaardes zowel intern als extern te communiceren. Wanneer je medewerkers met trots en overtuiging je bedrijfskleding zullen aantrekken en je klanten of cliënten de ongeschreven codes zullen herkennen, dan slagen we in het tot stand brengen van een duurzame connectie. Een emotionele band, genaamd het vertrouwen. De basis voor een langdurige relatie.

Elk merk en merkverhaal is uniek. Althans wanneer ze op de juiste manier zichtbaar worden. Een goed voorbeeld is onze samenwerking met de stad Rotterdam. De initiële vraag was: "Vertaal de stoerheid, rauwheid en het “echt” zijn van de stad in kleding. Laat de dynamiek, het “altijd jong en in beweging” zijn en het no-nonsense-karakter van de stad door de kleding van Rotterdam Tourist Information (VVV) spreken". "Dat is goed gelukt!" zegt onze opdrachtgever en de toerist.

Laten we binnenkort vrijblijvend babbelen. 

Izabela Gort
Owner, Creative Director, Fashion Designer and Brand Fashion Specialist
Izzy Branding

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Wordt lid van Adformatie!

Wordt lid van Adformatie → Login →