Internationale groei op je eigen manier

Linehub CEO Marko Dobroschelski over grenzeloze performance based marketing

Marko Dobroschelski, CEO Linehub
Linehub

Als de coronapandemie één ding heeft versneld, is het wel de omschakeling naar een online economie. Linehub CEO Marko Dobroschelski ziet hierdoor een sterke internationaliseringstrend die voor het marketingbedrijf én haar klanten positief uitpakt.  

Marko staat aan het roer van Linehub, een collectief van verschillende marketingbureaus: Daisycon, Affiliprint, Conversive en Sovendus. Het collectief is inmiddels gevestigd in negen verschillende landen: Zweden, Denemarken, Finland, Duitsland, België, Frankrijk, Taiwan, Roemenië en Nederland. Een bont internationaal gezelschap, maar de rek is er voor Linehub nog lang niet uit. Dobroschelski: “Het doel is dat elk bedrijf in West-Europa dat iets met online verkoop wil doen, van Linehub gehoord heeft.” 

Klanten volgen over de grens

Het startpunt in deze internationaliseringsslag is vooral de ontwikkeling die de klanten van Linehub doormaken. Dobroschelski: “Onze grootste focus is daar waar behoefte aan is. Bij klanten die online groeien, zie je ook dat ze versneld internationaal uitrollen. De lange termijn relatie die we met klanten hebben draagt er ook zeker aan bij dat wij gevraagd worden om te helpen met deze schaalvergroting.”

Niet alleen corona heeft de internationale groei van Linehub en haar klanten een boost gegeven. “De online infrastructuur is er ook klaar voor. Een Molly of Adyen zijn actief in verschillende landen. Op die manier kunnen onze klanten verschillende internationale markten bedienen en gaan wij mee in deze geografische uitbreiding.”

Kennis van de lokale markt

Om deze groeiende ondernemers zo goed mogelijk te helpen, is markt specifieke kennis nodig: wat is nodig is welk land? Dobroschelski: “Het in huis hebben van lokale kennis en kunde is een grote plus in het bedienen van de klant. We streven naar een diepgaande feeling met de omgeving, zodat ook cultuurverschillen zo klein mogelijk blijven.”

Zo wordt er bijvoorbeeld gekeken naar de relatie die een klant heeft met een regio, in plaats van het grotere globalistische plaatje. “Bedrijven in Zweden zijn vaak ook actief in Noorwegen en Denenmarken. De Noordse landen werken veel samen en hechten veel aan elkaar. Bij uitbreiding van deze bedrijven, spelen we hierop in”, aldus Dobroschelski.

Minder afhankelijk van grote concurrentie

Het gevolg van de groeiende markt in online bestedingen is ook dat het aandeel van grote partijen, zoals Google en Facebook, nog groter wordt. Ook marketplaces, zoals Amazon, worden steeds vaker als marketingmiddel ingezet. Dobroschelski: “Dit gaat gepaard met een grote afhankelijkheid en op technisch en politiek niveau drukken deze grote partijen kleine spelers uit de markt. Wij willen adverteerders een mogelijkheid bieden om niet te afhankelijk te worden van de grote spelers. Google en Facebook zijn niet onze concurrenten, maar onze diensten zijn een additionele waarde voor adverteerders, zodat deze niet afhankelijk worden van één kanaal.”

Dat kleinere partijen overeind blijven staan, daar plukt Linehub zelf ook de vruchten van. “We kunnen alleen maar werken als we verschillende klanten hebben. Het is dus ook in ons belang dat kleine partijen doorgroeien.”

Eigen ontwikkeling

Op de vraag of er een houdbaarheidsdatum aan internationalisering zit, antwoordt Dobroschelski: “We moeten voorkomen dat we megalomaan worden, dat we denken overal te moeten zijn. Natuurlijk houden we concurrenten in de gaten die van onze markt kunnen afsnoepen, maar we focussen vooral op onze eigen ontwikkeling. Enerzijds hebben we een goede positie, een sterke klantenbinding en zat groeikansen, anderzijds staan we voor continuïteit en hoeven we niet altijd de beste en de snelste te zijn. We zijn experimenteel ingesteld en focussen ons op de klantrelatie, maar we willen graag nog beter worden in wat we al doen. Als je te ver uit je comfortzone bent en je weet niet wat er gebeurt, dan kan je geen goede dienst verlenen.”

Plaats als eerste een reactie