Leidend zijn als B2B-merk in 2023? Vergeet duurzaamheid niet op je marketingkalender te zetten

Actie ondernemen op het gebied van duurzaamheid is niet langer een 'nice to have' voor merken: het is een maatschappelijke verwachting.

123rf

Actie ondernemen op het gebied van duurzaamheid is niet langer een 'nice to have' voor merken: het is een maatschappelijke verwachting. Consumenten, ook binnen het zakelijke domein, doen steeds vaker aankopen op basis van sociaalmaatschappelijke beslissingen of voorkeuren. Dit betekent dat merken harder moeten werken om hun producten en diensten af te stemmen op de huidige sociale, economische en klimaatveranderingen. Deze inspanningen moeten ook terug te zien zijn binnen de marketingactiviteiten.

Het belang van duurzaamheidscommunicatie

Recent onderzoek van LinkedIn onder Nederlandse B2B-marketing leidinggevenden wijst uit dat het communiceren van duurzaamheidsdoelen door meer dan driekwart (78%) als essentieel gezien wordt voor het opbouwen van het B2B-merk van een organisatie op de lange termijn. Niet verwonderlijk dus dat bijna driekwart (72%) van plan is om het komende jaar de duurzaamheidsdoelstellingen van hun organisatie te promoten.

Data-analyse laat zien dat B2B-merken die op LinkedIn over hun duurzaamheidsdoelen communiceren, tot wel 7 keer meer besluitvormers aantrekken ten opzichte van bedrijven die nooit iets over duurzaamheid posten. Merken die in 2022 meer dan 6 keer over duurzaamheid postten, genereerden 2,1 keer meer leads dan merken die dit niet deden. De aandacht rond dit onderwerp gaat voorlopig niet weg. Iedereen die interactie heeft met B2B-content - van besluitvormers tot huidige werknemers tot toekomstige werknemers - wil lezen over het duurzaamheidsbeleid. Maar hoe begin je met het integreren van duurzaamheid binnen je marketingactiviteiten? Aan de hand van vier tips maken we inzichtelijk hoe jij jouw duurzaamheidscommunicatie naar een hoger niveau kan tillen.

Deel je missie, afgestemd op de klant

Schets en deel een missie die past bij je bedrijfsactiviteiten. Het is niet genoeg om je klanten alleen maar te overtuigen van het feit dat je je bekommert om een duurzame toekomst. Een helder verwoordde missie speelt een belangrijke rol bij de positionering van het merk in het geheugen van de consument, mits je ook vooraf na hebt gedacht over wat een duurzame toekomst betekent voor je bedrijf en hoe dat tot uiting komt voor je klanten.

Maak gebruik van storytelling

Duurzaamheid saai? Dat hoeft niet! Op LinkedIn was het afgelopen jaar een toename van 77% te zien in engagement voor duurzaamheidscontent. Het topic wint dus aan aandacht bij het publiek, waardoor het een krachtig middel is om impact mee te creëren. Creatieve storytelling maakt daarbij het verschil tussen een “platte” advertentie om je duurzaamheidsdoelstellingen te promoten versus het maken van een emotionele connectie met een (potentiële) klant. Merken die de kunst van het vertellen van verhalen beheersen, zijn degenen die de meest trouwe consumenten aan zich binden.

Ken je doelgroep en laat zien hoe zij het verschil kunnen maken

Het ligt misschien voor de hand, maar het succes van een merk is sterk afhankelijk van hoe goed het zijn doelgroep kent. Vaak produceren merken content waarvan ze denken dat hun publiek het graag wilt zien, terwijl dat niet overeenkomt met hun wensen en behoeften. Wanneer je communiceert over duurzaamheid, zullen klanten zich afvragen: delen we dezelfde waarden? Staan we voor dezelfde dingen? Hebben we te maken met dezelfde uitdagingen?" Zorg ervoor dat je het antwoord op deze vragen hebt en dat de content die je deelt inspireert en duidelijk maakt hoe jouw oplossing hen en hun organisatie helpt om een positief verschil te maken. 

Zeg niet alleen wat je doet, doe ook wat je zegt

Zorg ervoor dat je duurzaamheid niet alleen inzet als modewoord. Zeggen dat je staat voor een duurzame toekomst, maar vervolgens niet aan kunnen tonen hoe jij met het product of de dienst die je aanbiedt daarin het verschil maakt, voelt al snel aan als greenwashing. Het is dus key om als merk niet alleen te zeggen wat je doet, maar ook te doen wat je zegt.

Een belangrijke voorwaarde daarbij is dat het vaak niet genoeg is om te zeggen dat je milieuvriendelijk bent; als merk moet je je consumenten uitleggen wat jouw duurzaamheidsinitiatieven betekenen en welke impact je voor ogen hebt. Zorg ervoor dat de duurzame doelen gebaseerd zijn op data of certificering door derden. De beste manier voor marketeers om de beschuldiging van greenwashing te vermijden is eenvoudig: ben eerlijk - de toekomst van onze aarde (en de reputatie van je merk) kan ervan afhangen.

LinkedIn
LinkedIn

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Wordt lid van Adformatie!

Wordt lid van Adformatie → Login →