Jasmijn Rijcken deelt marketinglessen van de straat: hàllo love-brand

"Bij het opbouwen van VANMOOF en MISKEEN leerde ik hoe je ze voor je merk laat kwijlen. Ik testte de lessen jarenlang. Nu deel ik ze graag."

Jasmijn Rijcken tijdens haar masterclass
FLYERALARM Club

Relevant entertainment: vanuit de Flyeralarm Club geven we onze leden graag inspiratie-shows cadeau. Deze keer met Jasmijn Rijcken van Rijcken & Co, motor achter veel bekende namen. Ze bouwde oa de merken van VANMOOF fietsen en MISKEEN fashion vanuit het niets op, zónder bureau. In haar masterclass liet ze ons bijzondere manieren van branding ervaren. In de directiekamer van het FOAM museum leerden we deze vijf lessen over het bouwen van love-brands.

1. Eén merk, één boodschap: pick & stick. Voor altijd? YES voor al-en-al tijd

Verkoop niet je product maar je boodschap. Rijcken; “Het begint niet per se met de WHY maar wél met een éénduidige boodschap en onderscheidend karakter. De boodschap verander je niet per campagne maar hoort bij je merk. Bij VANMOOF was onze boodschap “de wereld aan het fietsen krijgen” Als merk-karakter kozen we ons eigen persoonlijke karakter. We communiceerden VANMOOF als een groep jonge onervaren enthousiastelingen, die slechts hun stinkende best deden om de perfect fiets te ontwikkelen. Want dat was ook zo. Open en eerlijk. Toen onze fietsen aanvankelijk niet zo perfect bleken, werden we door die houding niet afgestraft… integendeel… mensen gingen ons massaal (&viraal)… helpen!."

Als je zegt dat je rebels bent ga je geen keurige abri’s kopen

2. Met die ene boodschap onder je arm langs al je merkfacetten en hup: killen die darlings

Volgens Rijcken moet alles wat niet je boodschap of je karakter uitstraalt weg. En: the medium is the message. “Als je zegt dat je rebels bent ga je geen keurige abri’s kopen maar nagel je je bericht aan een boom. Als je zegt dat je duurzaam bezig bent, kom je niet aanrijden in een dikke BMW. En als je boodschap is “double the fun” geef je 2 lepeltjes bij de koffie. Het zit juist in die kleine dingen. Dan gaat het leven. Er zijn veel merkfacetten - je website is er slechts één van - en oneindig veel kanalen om je doelgroep te bereiken. Zo zonde om je blind te staren op adverteren alleen.”

3. Zeg het niet, het zegt niets

Het verbaast Rijcken hoeveel merken over zichzelf zeggen dat ze hip, gepassioneerd of betrouwbaar zijn. Rijcken: “In de kroeg zeg je toch ook niet van jezelf dat je sexy bent? Zodra je het letterlijk zegt is de magic weg. Zo zonde, je kunt dat soort dingen toch tussen de regels door voelbaar maken. Veel spannender.

4. De kunst der verleiding; prikkelen tot ze plakken, kietelen tot ze lachen

Pull marketing is een must als een love-brand je doel is. Mensen willen je graag zelf ontdekt hebben. Dan zijn ze daar trots op en vertellen ze het verder.  

“Zodra je gaat adverteren, gaat verkopen, gaat vragen… krijgen mensen het gevoel een klant te zijn: een object waar geld aan verdiend moet worden.”, aldus Rijcken.

Verleid. Prikkel. Knipoog. Dat kan op zoveel manieren. Bijv: in plaats van een persbericht te sturen zette ik een VANMOOF pal naast de deur van een redactie in de hoop dat ze ons ‘zelf ontdekten’ (deden ze!). Ander voorbeeld: voor kledingmerk MISKEEN wilde ik een bekende rapper sponsoren zonder het te hoeven vrágen. Ik zorgde daarom dat ik op de videoset aanwezig was met continue een groot schilderij onder mijn arm. Al snel werd ik aangesproken over dat schilderij. Ik vertelde ons verhaal: dat we graffiti kunstenaars via de mode naar de top ipv naar het politiebureau wilden krijgen. Vond hij mooi. En dat was het ook. Voor je het wist kon je geen clip meer zien zónder ons merk erin. Van Beyonce tot Jay Z .. maar… we hebben niemand nooit wat gevraagd, ze belden óns. Eerst belden de celebrities, daarna massaal de retailers."

5. Verwen je fan

Volgens Rijcken is het heerlijkste wat er is: je fans omarmen. Ze roept op om alle deuren voor hen te openen. “Wij hadden laatst voor een merk een internationale distributeurs meeting, maar front-row zaten… onze top fans op speciale V.I.P stoelen. Zo lieten we aan zowel de fans als de distributeurs zien wie er nummer 1 is. Ander voorbeeld: met MISKEEN gaven we in 30 hoofdsteden grote feesten, gratis voor iedereen die onze kleding droeg. Oh ha, ja en deze FLYERALARM club, waar ik nu deze presentatie geef… dit is natuurlijk ook een pittig staaltje fan omarming. Heerlijk toch?”

Dat kunnen wij alleen maar beamen. Jasmijn Rijcken eindigt haar presentatie met vragen uit het publiek “Werkt dit ook bij corporates?” “Is het schaalbaar?” “B2B?” Alle vragen worden energiek met JA beantwoord en met cases onderbouwd. De FLYERALARM club gaat tevreden aan de borrel. Met zin in morgen.  

De FLYERALARM Club is een bonte verzameling van marketeers en creatieven die allemaal eenzelfde doel hebben: een sterk merk bouwen met oog voor de wereld. Drukwerkspecialist FLYERALARM faciliteert de club. De club geeft de members V.I.P. korting op drukwerk, organiseert masterclasses én avonturen met branchegenoten. Dus ja, in de FLYERALARM Club komt de liefde voor merken rood-blozend tot leven.

In de volgende masterclass vertellen Arjan Leest en Bas Oosterwal van strategisch bureau Cogonez over het traject van concept tot realisatie. 

Volg #flyeralarmclub op LinkedIn voor alle masterclasses en events.

Reacties: 1

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Chris Evans
Great insights, these are definitely going to help my marketing efforts.
Thank you!
Get <a href="https://www.assignmentdesk.co.uk">online assignment help in UK</a> with your academics from Assignment Desk. Wish to return the favor, looking forward to host you there.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.