Micro influencers en content; een gouden combinatie voor activatie

RET stelde IDTV de vraag of zij een jonge doelgroep tussen de 18 en 35 kon activeren voor deelname aan de Aardig Onderweg Awards.

Dit is een prijs die de RET, Rotterdamse vervoersbedrijf, geeft aan initiatieven die de leefbaarheid van de stad Rotterdam vergroten. Het is een behoorlijke uitdaging om zo’n jonge groep te activeren om deel te nemen aan zo’n competitie. Jongeren binden zich lastiger aan grote merken en instituten.

IDTV heeft daarom gekozen voor een combinatie van social content met een paid distributiestrategie, de juiste mediapartners zoals Funx en TedX én de inzet van micro influencers. En laat influence marketing nou booming zijn, ook al is het lang niet altijd duidelijk wat er precies mee bedoeld wordt en is de inzet van ambassadeurs voor merken van alle tijden. Nieuw aan het online tijdperk is echter dat deze ambassadeurs hun eigen kanalen en bereik hebben en dat verandert het hele ‘spel’. Vaak worden influencers ingezet om een boodschap naar jongere doelgroepen te ‘pushen’. Soms met totale mismatches tussen product en doelgroep. Bij IDTV kijken we daar kritisch naar, want wat levert dat een klant eigenlijk op? Wanneer is influencemarketing wel geloofwaardig?

Nou is een inhoudelijke match altijd belangrijk, maar bij content is die match essentieel, omdat in onze optiek content iets is dat een consument actief tot zich wil nemen. De kracht van content zit ‘m in de inhoudelijke match tussen de boodschap (die de doelgroep echt moet willen zien/horen/lezen) en het commerciële doel, de bekende ‘sweetspot’ van contentmarketing.

Het is voor veel marketeers enorm zoeken (en ook voor ons bij IDTV) hoe je dit met influencers organiseert. In hoeverre laat je een influencer zelf bepalen wat past binnen hun doelgroep en hoe past de commerciële boodschap daarin? Wij kijken met trots terug op onze case, de ‘Aardig Onderweg Award’. Hiermee kunnen we namelijk aantonen dat als je influencers zorgvuldig uitzoekt, betrekt en binnen kaders ze zelf vrijheid geeft om content te maken op hun kanalen, de content effectief is. In deze case werd de content van de ‘Aardig Onderweg Award’ op de kanalen van de influencers namelijk minstens even goed bekeken als hun eigen content en converteerde de content in de meeste gevallen zelfs beter.

Uiteindelijk wisten we voor de Aardig Onderweg Awards (met minimale paid media inzet) niet alleen een bereik te creëren (2 miljoen unieke Facebook bezoeken en 600.000 views op Instagram), maar de doelgroep ook echt te activeren. Er werd maar liefst 9000 keer gestemd, ruim 80 deelnemers deden een gooi naar de prijs waarbij de gemiddelde leeftijd van de deelnemers ten opzichte van eerdere jaren met 5 jaar daalde en het aantal inzendingen in de leeftijd 19-28 met 275% steeg. We zijn er erg trots op.

Plaats als eerste een reactie