Nieuwe Strategisch merkenmanagement focust op duurzame merkbouw

De 5e editie van Strategisch merkenmanagement is volledig gericht op duurzame merkbouw, op zowel economisch als sociaal en ecologisch vlak.

'Strategisch merkenmanagement' is al een decennium het betrouwbare en innovatieve standaardwerk op het gebied van toekomstgericht en duurzaam merkbeheer. Deze vijfde editie is volledig gericht op duurzame merkbouw, op zowel economisch als sociaal en ecologisch vlak.

Nu we in een tijdperk leven waarin merken en mensen verbonden zijn met alles en iedereen, is branding in de digitale, mentale en fysieke wereld relevanter dan ooit voor organisaties. Want de digitale wereld kan niet bestaan zonder een levensvatbare fysieke wereld. En zonder merken in de hoofden en ‘harten’ van mensen geen betekenisvolle merkwaarde(n). Merken kunnen hierin een sociale en duurzame rol spelen. Het creëren van toekomstbestendige merkmeerwaarde zou dan ook een prioriteit moeten zijn voor iedereen die zich bezig houdt met het bouwen, meten en beheren van merken in een duurzaam verbonden wereld. Dat is dan ook de missie van dit boek: toekomstbestendig merkmeerwaarde bouwen, meten en beheren in een duurzaam verbonden wereld.

Meer focus op vertrouwen, impact en duurzaamheid

In de vijfde editie van ‘Strategisch merkenmanagement’ komen niet alleen de financiële aspecten aan bod, maar wordt er ook dieper ingegaan op sociale en duurzame merkmeerwaarde creëren. De Europese Commissie heeft in haar ‘European Green Deal’ nieuwe richtlijnen aangenomen op het gebied van biodiversiteit en duurzaamheid en wil in 2050 klimaatneutraal zijn. Dit gaat gevolgen hebben voor veel merkorganisaties, hun bedrijfsvoering en hun merkportfolio. Daarom willen we in deze nieuwe editie inzicht geven hoe op een sociale en duurzame wijze merkmeerwaarde en vertrouwen te creëren. Dat begint bij een solide en menselijke basis; het bouwen en beheren van toekomstbestendige, betrouwbare en financieel sterke merken die ook een netto-positieve impact hebben op de planeet.

Relatie- en stakeholdermanagement

Onderzoeksbureau Gartner ziet merkstrategie als de ‘most vital strategic capability’ om klanten en andere belanghebbenden duurzaam aan een merkorganisatie te binden. Niet voor niets, een sterk en duurzaam merk vormt een van de meest waardevolle assets die een bedrijf kan hebben om vertrouwen en betrokken merkrelaties te bouwen. Daarom komt relatie- en stakeholdermanagement in een volledig nieuw deel aan bod. De (psycho-)sociale lagen van vertrouwen om (merk)vertrouwen op te bouwen worden besproken en er worden koppelingen gelegd tussen psychologische, neurowetenschappelijke, leiderschaps- en merkorganisatorische aspecten. Hoe kun je interne en externe stakeholders beter betrekken bij het merk en de merkorganisatie om zo gezamenlijk toekomstbestendige merk- en maatschappelijke waarde te creëren. Een merk bouwen doe je tenslotte voor en door mensen. Ofwel, zonder mens geen merk. En geen merk zonder markt en maatschappij.

Merkmeerwaardekompas en wegwijzerposter

Nieuw in deze editie is het merkmeerwaardekompas, ontwikkeld door de auteurs Heijenga en Schoppen. Dit is een nieuw raamwerk voor het ontwikkelen van strategieën en ecosystemen voor duurzame merkmeerwaardecreatie, aangepast op het toekomstbestendig bouwen en beheren van financiële én maatschappelijke merkmeerwaarde in een duurzaam verbonden wereld. Het merkmeerwaardekompas biedt een effectief communiceerbaar, strategisch houvast voor bestuurders, managers, designers of andere ontwikkelaars. Bij het boek is een handige wegwijzer ontwikkeld om een sterk merk te bouwen, te meten en te beheren. Download gratis de wegwijzerposter op SMM5.NL of vraag hier een papieren poster aan.

Hybride uitgave met vijf delen in één boek

Het boek is een hybride uitgave - een combinatie van fysiek en digitaal. Veel actuele verdiepingen en alle video’s zijn nu snel te bekijken via QR-codes en/of de Pearson-app.

Het naslagwerk bestaat uit vijf delen die bijna als afzonderlijke boeken zijn te lezen, maar toch vervlochten zijn door de holistische visie van de auteurs op duurzaam merkbouw en beheer:
Deel 1 - Brand Value Creation
Deel 2 - Brand Equity Management
Deel 3 - Brand Design Management
Deel 4 - Brand Relation Management
Deel 5 - Brand Reputation Management

Lees meer over het boek of bestel op www.smm5.nl

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.