Omzet Albert Heijn daalt harder dan de rest

De omzet bij supermarktconcern Albert Heijn daalt harder dan bij de concurrentie. Het bedrijf ziet dat de omzet vorige week met enkele procenten is gedaald.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Uit gegevens van marktonderzoeksbureau GfK blijkt dat de hele sector vorige week slechts 1 procent inleverde tot een bedrag van 461 miljoen euro. Sinds de commotie over het loon van topman Anders Moberg tijdens de aandeelhoudersvergadering bijna twee weken geleden is de omzet hard gedaald. ‘We hebben direct na de aandeelhoudersvergadering en begin vorige week wel wat gemerkt', aldus een woordvoerder van het Zaanse concern. Maar van een boycot van consumenten is volgens hem geen sprake. ‘In september zijn de mensen net terug van vakantie en geven ze minder uit aan boodschappen.'

Albert Heijn leverde het afgelopen jaar al flink marktaandeel in. In het tweede kwartaal van dit jaar had de keten volgens gegevens van GfK 22,1 procent van de markt in handen. Een jaar eerder was dat nog 24,5 procent. Albert Heijn had in het eerste kwartaal een marktaandeel van 22,8 procent, tegen 24,7 een jaar eerder. Elk procentpunt marktaandeel betekent op jaarbasis een omzet van circa 250 miljoen euro.

Albert Heijn draaide volgens de woordvoerder vorige week ‘enkele procenten' minder omzet. Hij wilde niet zeggen of het 2 of 4 procent is, ‘maar wel minder dan 5 procent'. Het supermarktconcern startte afgelopen weekend een campagne om de klant terug de winkels in te krijgen (ANP).

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie