Gaat de impact van YouTube verder dan views, kijktijd en abonnees?

Uit het onderzoek blijkt dat YouTube in iedere fase van de marketingfunnel een positief effect heeft op merk-KPI’s. Lees nu hoe!

YouTube is niet meer weg te denken uit het leven van de hedendaagse consument. Meer dan 2 miljard mensen wereldwijd gebruiken maandelijks het videoplatform. YouTube heeft na Google het grootste bereik van alle websites en is daarmee groter dan Facebook. Ook in ons land is het bereik gigantisch en blijft het gestaag groeien. Meer dan 12 miljoen Nederlanders gebruiken YouTube inmiddels maandelijks.

YouTube-statistieken alleen zijn geen goede graadmeter

Geen wonder dat steeds meer merken YouTube omarmen als een van de vaste kanalen binnen hun mediamix. YouTube is namelijk zeer geschikt om je marketingboodschap te verspreiden en een hoog bereik (views), veel aandacht (kijktijd) en een doorlopende stroom van nieuwe abonnees te generen. Dit zegt echter nog weinig over de vraag of je boodschap daadwerkelijk overkomt, hoe deze door jouw doelgroep wordt ontvangen en wat de effecten hiervan zijn op jouw merk. 

Met andere woorden: YouTube-statistieken alleen, zoals bereik, aandacht en abonnees, zijn geen goede graadmeter om de impact van YouTube op je merk te bepalen. Maar hoe bepaal je de impact van YouTube dan wel? En wat is die impact?

Onderzoek naar de merkimpact van YouTube

Om de impact en effectiviteit van YouTube op belangrijke merk-KPI’s, zoals merkbekendheid, merkvoorkeur en aankoopintentie te bepalen, voerden wij (Team5pm Labs) in samenwerking met Erik Kostelijk, Associate Professor Marketing aan de Hogeschool van Amsterdam en auteur van diverse marktonderzoek- en marketingboeken, een grootschalige merkeffectmeting uit.

We voerden onderzoek uit naar diverse typen videocontent van nationale en internationale merken, uitgevers en adverteerders, zoals GAMMA, ANWB, HP OMEN, PokerStars, De Telegraaf, Hyundai en Volkswagen.

Theoretisch kader YouTube Merkonderzoek

Mind-Heart-Market-share model

Voor het meten van merkeffecten op YouTube gebruiken we het Mind-Heart-Market share model. Dit model is gebaseerd op de branding-theorie uit het boek Merkpositionering (Alsem & Kostelijk, 2016). Het model geeft een weergave van de online marketingfunnel: het beschrijft de verschillende fasen die klanten tijdens hun customer journey doorlopen, en laat zien hoe de YouTube-strategie impact heeft op deze customer journey.

Mind-Heart-Market model
  • MIND gaat om de kennis die potentiële klanten van je merk hebben, gemeten met awareness-maatstaven zoals merkherinnering en merkherkenning. In deze fase is het doel om de kennis en bekendheid van het merk te vergroten. 

  • HEART gaat over het gevoel dat (potentiële) klanten ontwikkelen voor het merk, denk aan merkvoorkeur en beleving van de merkwaarden van je merk. In de fase is het doel om (potentiële) klanten een positieve houding te laten aannemen ten aanzien van je merk.

  • MARKET gaat om het gedrag van (potentiële) klanten, zoals aankoopintentie, opname van het merk in de consideration set, of het willen aanbevelen van jouw merk bij anderen (gemeten met de welbekende Net Promoter Score). In deze fase is het doel om (potentiële) klanten tot aankoop toe te zetten en klantloyaliteit te stimuleren.

In elke fase van de funnel bepalen we de relevante merk-KPI's om het effect van de YouTube-strategie te meten.

Positief effect in iedere fase van de funnel

Uit het onderzoek blijkt dat YouTube in iedere fase van de marketingfunnel een positief effect heeft op merk-KPI’s.

Impact van YouTube op je merk
  • In de MIND-share fase is het doel om de kennis en bekendheid van het merk te vergroten. De resultaten onderstrepen het belang van YouTube voor brand recall: we zien gemiddeld 195% meer merkbekendheid bij YouTube-campagne-kijkers.
     
  • In de HEART-share fase is het doel om (potentiële) klanten een positieve houding te laten aannemen ten aanzien van je merk. YouTube speelt hier een belangrijke rol. Bij respondenten die één of meerdere video’s uit de YouTube-campagne hebben gezien is de merkvoorkeur gemiddeld maar liefst 297% hoger dan bij de niet-kijkers.    
     
  • In de MARKET-share fase is het doel om (potentiële) klanten tot aankoop toe te zetten en klantloyaliteit te stimuleren. De gemiddelde aankoopintentie is bij YouTube-campagne-kijkers 349% hoger. In de testgroep, dus bij de YouTube-campagne-kijkers, zijn gemiddeld 220% meer merkambassadeurs dan in de controlegroep (de niet-kijkers).  

YouTube heeft ook impact op niet-klanten

In dit onderzoek is ook gekeken naar mogelijke verschillen in merkeffecten tussen merkgebruikers en niet-gebruikers. Het is op zich logisch dat mensen die met plezier een bepaald merk kopen ook vaker naar de YouTube-video’s van dat merk kijken, maar het onderzoek toont aan dat YouTube ook een impact heeft bij niet-klanten. Twee belangrijke conclusies zijn:

#1) YouTube bevestigt en stimuleert klantloyaliteit

Over het algemeen worden YouTube-video’s door merkgebruikers vaker bekeken dan door niet-gebruikers. Dat betekent dat YouTube een belangrijke rol kan spelen bij het stimuleren en bevorderen van klantloyaliteit. 

#2) YouTube is zinvol voor acquisitie

Niet-gebruikers die naar YouTube-video’s van een merk kijken, scoren echter wel significant hoger op brand recall, brand preference en purchase intent. YouTube stimuleert daarmee (hot) prospects en dat maakt YouTube ook van belang voor acquisitie.

Conclusie: YouTube heeft een positief effect op merk-KPI’s 

Ons onderzoek laat zien dat YouTube in iedere fase van de online customer journey een significant positief effect heeft op merk-KPI’s, zoals merkbekendheid, merkvoorkeur en aankoopintentie. Daarnaast is YouTube van belang voor acquisitie van nieuwe klanten en kan het een belangrijke rol spelen bij het stimuleren van klantloyaliteit. 

Wil je meer weten over YouTube-merkeffectmetingen? Neem dan contact met ons op.

Yannick Abrahams, Managing Director, Team5pm Labs


Team5pm is het YouTube-bureau voor uitgevers en merken. Door middel van data-gedreven consultancy en algoritme-vriendelijke content creatie, helpen we klanten aan succes in elke fase van de video funnel. Team5pm Labs is het eerste YouTube-onderzoeksbureau ter wereld. We helpen merken om de effectiviteit van hun YouTube-content te meten, voorspellen en optimaliseren.

Gespecialiseerd in YouTube-onderzoek:

  • Brand Effect Measurement

  • Video Pre-testing

  • Thumbnail Pre-testing

  • Viewers Research

  • Audio Research

  • Influencer Brand Fit Research

Plaats als eerste een reactie