‘Online advertising trekt in 2003 weer aan’

Uitgaven aan online advertising in Europa gaan vanaf 2003 weer een groeiende lijn vertonen, verwacht Forrester Research. De advertentiemarkt op het gebied van mobiele telefoon en digitale televisie zal rustig maar gestaag groeien.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Forrester verwacht dat in 2007 de Europese online advertising markt zal zijn gegroeid tot 6,4 miljard euro. ‘In 2001 waren adverteerders halsstarrig van plan hun online budgetten niet te verhogen’, zegt Forrester-analist Diana Janssen. ‘Er werd eerder gekeken naar andere vormen dan uitsluitend banners, waarop nogal zwaar de nadruk werd gelegd. Nu blijkt dat men woord heeft gehouden: er wordt minder uitgegeven aan banners en meer aan e-mail marketing.’ Volgens Forrester zal 33 procent van de online-adverteerders fors gaan inzetten op e-mailmarketing.

De Britten en de Duitsers zijn in 2007 samen goed voor de helft van de online advertentiemarkt in Europa: in het Verenigd Koninkrijk wordt dan 1,5 miljard euro uitgegeven, in Duitsland 1,4 miljard euro. Nederland geeft in 2007 naar verwachting 298 miljoen euro uit aan webadvertenties. De sms-advertentiemarkt staat trouwens ook flink in de belangstelling (per maand worden 8,5 miljard sms’jes verstuurd in Europa) en zal door de komst van mobiel internet (via GPRS en UMTS) ongekend groeien. Toch stellen adverteerders zich voorzichtig op in deze markt. In 2007 zal 633 miljoen euro worden uitgegeven aan sms-advertising; een bedrag dat gelijk staat aan tien procent van de online advertentiemarkt.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie