Pim Marketing Literatuur Prijs 2022 naar ‘Sterk Digitaal Merk’ van Ingmar de Lange

‘Drie goede finalisten’, stelt de jury vast, ‘maar het was dit jaar een lastige jurering.’

Sterk Digitaal Merk

Het boek ‘Sterk Digitaal Merk’ is door de jury van de Pim Marketing Literatuur Prijs (PMLP) verkozen tot marketingboek van 2022. Auteur Ingmar de Lange, merkstrateeg bij zijn bureau Mountview, heeft wat de jury betreft een vernieuwend en degelijk onderbouwd boek over merkbouw neergezet. De Lange wordt geprezen om zijn dappere persoonlijke stellingname, de durf om zijn goed onderbouwde visie te delen en de heldere vertaalslag van strategisch merkdenken naar het digitale domein. De PMLP-jury: ‘De kracht van dit boek is gelegen in de behandeling van veel onderwerpen waar marketeers nu mee worstelen, zoals branding in relatie tot Artificial Intelligence, Big data, growth marketing en performance marketing. En dat alles in een zeer toegankelijke schrijfstijl. Sterk Digitaal Merk’ is zowel een must read voor alle marketeers als voor ervaren brand managers.’

Meer over het winnende boek hier.

 

Advertentie
advertisement

Runners-up

De andere twee finalisten – in willekeurige volgorde, Pim geeft geen zilver en brons - zijn 'Duwtje in de juiste richting' van Joyce Croonen en Liza Luesink en ‘The future of shopping' van Jorg Snoeck en Pauline Neerman. Deze boeken scoorden allebei hoog op zowel vernieuwing als praktische toepasbaarheid.

Nieuwe categorie 'De Bewustmaker'

PMLP voegt dit jaar voor het eerst de categorie ‘De Bewustmaker’ toe. Het idee is om auteurs op het podium zetten die op eigenzinnige wijze een specifiek onderwerp behandelen dat niet altijd 'typisch marketing' is, maar wel van invloed op het marketingvak is. De eerste winnaar in de nieuwe categorie is het boek 'Duurzaam Online Shoppen' van de Belgische auteur Heleen Buldeo Rai. De jury is van mening dat alle e-commerce managers het boek zouden moeten lezen. Waarom? ‘Het boek behandelt het vraagstuk van de implicaties van het toenemende online winkelen. Van verpakkingsmateriaal tot het realiseren van een maatschappelijk bewustwordingsproces bij shoppers en shops. De maatschappelijke insteek is concreet en helder omschreven in ieder hoofdstuk.’

Moeilijk jaar

Juryvoorzitter Hans Molenaar (Beeckestijn Business School), zegt dat het dit jaar lastig jureren was. ‘Het lijkt erop dat de coronacrisis zowel bekende als onbekende auteurs aan het schrijven heeft gezet. Dat leverde achteraf bezien een heel divers aanbod marketingboeken om te lezen op. We constateerden dat sommige boeken een wat misleidende titel hadden en anderen zichzelf daarmee weer tekort deden.’ Toch stelt Molenaar dat de line-up uiteindelijk geweldig was.

Jury PIM Marketing Literatuur Prijs 2022

Arend-Jan Nijhuis, managing partner NICM

Brecht Janssen, senior adviseur LVWB Fundraising

Dorien van der Heijden, adviseur en interim manager strategie en innovatie (winnaar PIM Marketing Literatuur Prijs 2021)

Egbert Jan van Bel, auteur en adviseur (winnaar PIM Marketing Literatuur Prijs 2004)

Frank van Delft, directeur CIM7

Hans Molenaar, directeur Beeckestijn Business School (voorzitter)

Max Kohnstamm, beleidsmedewerker Life Skills

Monique Brand Flu, programmamanager service development Buma/Stemra en adviseur customer excellence

Ruud Frambach, hoogleraar marketing Vrije Universiteit Amsterdam (winnaar PIM Marketing Literatuur Prijs 2018)

Shira Winterkamp, partner Marketing Queens

Over de Pim Marketing Literatuur Prijs

De Pim Marketing Literatuur Prijs is een aanmoediging voor auteurs uit het Nederlandse taalgebied om hun visie en expertise aangaande marketing in de breedste zin van het woord aan het papier toe te vertrouwen. Daardoor stellen de auteurs marketeers in staat om nog beter in hun vak te worden. De jaarlijkse award werd in 2003 voor het eerst werd uitgereikt door PIM. Een deskundige jury let op het innovatieve gehalte van de gepresenteerde visie, de mogelijke impact daarvan en de toepasbaarheid voor de lezer.

Pim reikte de PMLP voor de 20e keer op rij uit.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Wordt lid van Adformatie!

Wordt lid van Adformatie → Login →
Advertentie