Premium

Arian Buurman (SOS Kinderdorpen) over veerkracht en verbinden

Random Pic(k) Of The Day For A Week. Nils Adriaans vraagt vakgenoten naar hun inspiratie. Ditmaal Arian Buurman van SOS Kinderdorpen.

Arian Buurman

Deze week was Arian Buurman, algemeen directeur SOS Kinderdorpen*, curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week. Vijf dagen lang deelde zij haar inspiratie op de Facebook-pagina van Nils Adriaans (één bijdrage per dag).

Buurman over haar week: 'Wat een mooie vraag kreeg ik van Nils: wat inspireert mij in mijn leven en mijn dagelijkse bezigheden? Inspiratie is voor mij zuurstof voor de geest, ze verfrist, verrijkt en houdt me lenig en zit eigenlijk voor mij in een diversiteit aan zaken. Ik kan geïnspireerd raken door mensen, familie, vrienden, collega’s, maar ook rake of mooie uitspraken, natuur, kunst en cultuur, sport en jazeker ook reclame.'

Hier haar 5 bijdragen:

1. Een toonbeeld van veerkracht

'Om met een uitspraak van filosoof Karl Popper te beginnen: 'We hebben de morele plicht om optimistisch te zijn.' Die spreekt mij aan, niet in de laatste plaats omdat ik het voorrecht had dat mijn wieg aan de juiste kant van de aardbol stond. We zijn hier immers zeer bevoorrecht. En natuurlijk krijgt iedereen in meer of mindere mate te maken met tegenslag of teleurstelling. Maar je hebt altijd een keuze hoe je er zelf mee omgaat.

Een aanrader in dit kader is het boek 'De keuze' van Edith Eger. Zij is een toonbeeld van veerkracht voor mij. En beschrijft meesterlijk dat je altijd zelf een keuze hebt of je slachtoffer van de (soms zeer gruwelijke) omstandigheden blijft of dat je zelf verantwoordelijkheid neemt om een eind aan slachtofferschap te maken en je toekomst vorm te geven.'

Advertentie
advertisement
'De keuze' van Edith Eger
'De keuze' van Edith Eger

2. 'Your legacy is every life you touched'

'Another legend: Maya Angelou. Schrijfster, dichter, mensenrechtenactivist. Haar mantra: “Your legacy is every life you touched.' Dit raakt ook aan mijn werk bij SOS Kinderdorpen waar ik, na een carrière in de farmaceutische industrie en de media, sinds drie jaar een bijdrage mag leveren als managing director in Nederland.

SOS Kinderdorpen is actief in 137 landen. Onze collega’s werken dag in dag uit met een ongelofelijke toewijding aan het versterken van families die het zwaar hebben. Over inspiratie gesproken! Ze voorkomen met gerichte ondersteuning dat ze uit elkaar vallen en de kinderen er alleen voor komen te staan. Als er geen ouders meer zijn dan zorgt SOS Kinderdorpen met een beproefde methode voor veilige, kleinschalige opvang. Met aandacht voor trauma-sensitieve zorg. Want we weten als geen ander dat grote instituten geen oplossing bieden voor kinderen in dit soort kwetsbare situaties.

Moeder Joyce uit Tema, Ghana is voor mij een inspiratiebron. Haar man overleed, zij stond er plotseling alleen voor met vier kinderen. Beeld je even in: je wordt uit je huis gegooid, want het gezinsinkomen valt weg. Je belandt in de community in een hutje, met lekkend dak en één matras met z’n allen. Kortom, zeer primitieve omstandigheden. Je grijpt ieder los vast baantje aan, maar hebt geen stabiele inkomstenbron om je kinderen eten en scholing te bieden. Dat doet pijn en die pijn was voelbaar bij Joyce.

Onze Ghanese collega’s hebben met samen Joyce een familieplan gemaakt. Waarbij Joyce zich committeert om haar kinderen dagelijks naar school te sturen. Een halfjaar later: het dak is gerepareerd, er zijn extra bedden gekomen. Joyce kreeg een lening om voorraad te kopen voor houtskool en kerosine en runt daarmee haar eigen business. Leert boekhouden en het belang van sparen. Kinderen gaan naar school en doen het goed.

En toen kwam Covid. Met lockdowns. Weer incasseren dus. Ik moest veel aan Joyce denken, want er was voor haar geen NOW-regeling. Maar dankzij SOS redt zij het. Joyce staat symbool voor vele moeders in onze programma’s. Veerkrachtige, trotse en liefdevolle moeders die vanuit zware omstandigheden met de hulp van SOS Kinderdorpen toch de draad weer oppakken en hun kinderen toekomstperspectief kunnen bieden. Dat is de kracht van SOS, dat is de kracht van familie!'

Mother Joyce
Mother Joyce

3. Een stevige synergie tussen corporate communicatie en de marketingcommmunicatie voor onze fondsenwerving

'In mijn vorige bijdrage lichtte ik al een tipje van de sluier over de positionering van SOS Kinderdorpen - want die is van levensbelang! Daarom hebben we een integrale communicatiestrategie ontwikkeld. Met een stevige synergie tussen corporate communicatie en de marketingcommmunicatie voor onze fondsenwerving, zodat de communicatiemiddelen elkaar optimaal versterken. 'De kracht van familie' is onze nieuwe pay-off.

Na een merkidentiteitstraject hebben we de uniciteit van SOS Kinderdorpen stevig beetgepakt en na jaren van AV-materiaal met kinderen uit onze programma’s nu voor animatie gekozen. Marc Oosterhout en And Now This hebben ons hierin geadviseerd en hoewel het nog wat vroeg is, de eerste resultaten laten zien dat de campagne resoneert.'

Bekijk de campagne hier.

Still uit de animatiefilm 'De Kracht van familie'
Still uit de animatiefilm 'De Kracht van familie'

4. Door weer en wind - Voor extra context en creativiteit is samenkomen van grote toegevoegde waarde

'En dat brengt mij op de inspiratie van en door collega’s. We doen het namelijk samen. Met veel passie en betrokkenheid. Het thuiswerken maakt het soms moeilijk om de verbinding te voelen. Daarom ben ik als zovelen gaan wandelen met collega’s. Door weer en wind. En dat is heerlijk. Voor sommige meetings werkt Teams prima. Maar voor wat extra context en creativiteit vind ik de ontmoeting van grote toegevoegde waarde. Om de diversiteit aan kennis, expertise en wijsheid te mobiliseren in het belang van SOS. En ik ben dus mega-trots op mijn collega’s in deze gekke Covid-tijd.

Soms denk ik wel eens; we zitten in een groot mondiaal sociaal-economisch experiment op planeet aarde. Iemand heeft hier een camera op staan... Hoe dan ook vind ik het heel gaaf dat we samen snel een manier hebben gevonden om ons werk gewoon door te zetten; tegenslag wisten te incasseren en met onverminderde ambitie een goed resultaat hebben weten neer te zetten. Dus ja mijn collega’s inspireren mij ook om telkens weer - letterlijk - de extra mile te maken om onze impact voor kinderen zonder adequate ouderlijke zorg te vergroten! We weten waar we het voor doen.'

Wandelen met collega’s
Wandelen met collega’s

5. Vaker je masker afzetten helpt in de verbinding

'Tot slot inspiratie door kunst, cultuur en nog meer natuur. Ik ben een groot museum- en theaterfan. Het geeft me rust, inzicht, verfrissing. Een van mijn favoriete beelden is La Comédie Humaine, ou Le Masque van Ernest Christophe. Staat in Musée d’Orsay in Parijs. Prachtig! Het raakt me, want is het is krachtig en kwetsbaar tegelijk.

Vaker je masker afzetten helpt in de verbinding. Niet altijd makkelijk, ik heb hierin ook nog te leren, maar als je het doet is het vaker wel dan niet doeltreffend. Dichter bij huis kan ik ook genieten van het Rijks, Van Gogh, Voorlinden of de Fundatie in Zwolle. Als het theater straks echt weer kan, ga ik dolgraag naar cabaret! En vanuit mijn media-ervaring: briljante inhakers, sterke copy, dat is ook vaak schoonheid om van te genieten.

Ik sluit deze week in algemene zin graag af met natuur. Door Covid heb ik nog meer besef gekregen van waar ik woon (Bussum). Ik loop graag hard en dan krijg je automatisch de seizoenen mee. Maar door het vele wandelen, kijk ik met nog meer aandacht. Ik krijg inspiratie uit eekhoorntjes, vogels, mooie luchten. Als je er voor open staat is er iedere dag wat te genieten!'

La Comedie Humaine, ou Le Masque van Ernest Christophe
La Comedie Humaine, ou Le Masque van Ernest Christophe

Komende week is Darre van Dijk, CCO van TBWA\Neboko, curator van #RPOTDFAW.

*) Arian Buurman is tevens lid van de Raad van Bestuur van Mediahuis en voorheen van de Raad van Commissarissen bij Detailresult Groep, en was eerder algemeen directeur bij de Stichting Etherreclame (Ster), voorzitter van het bestuur van SPOT (het Nederlandse kenniscentrum voor televisiereclame), voorzitter van de MWG (branchevereniging voor commerciële communicatieprofessionals), toezichthouder bij de Stichting Reclame Code en Sire-bestuurslid. Ze startte haar carrière in salesfuncties in de farmaceutische industrie.

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie