Scale-up branding doorbreekt het glazen plafond van startups.

Je kunt niet groeien zonder merkbekendheid. Voor exponentiële groei moet performance marketing bij je merk aansluiten.

Naam auteur: Marjolein Franse - Merkstrateeg voor startups en scale-ups bij Born05, an Ace agency.
 

De meeste startups hebben hun merkstrategie en bijbehorende merkstijl nog niet volledig scherp. Logisch, want hoe weet je precies wat je merk is voordat je je eerste klanten hebt binnengehaald? Daarom richten startups zich eerst op het binnenhalen van klanten om vervolgens de conversie te laten groeien: growth marketing.

Binnen growth marketing is performance marketing een van de meest relevante skills. Het is een gestructureerde manier om inzichten te vergaren, deze te testen, aan te scherpen en te systematiseren. Dankzij performance marketing is het veel startups gelukt om snel door te groeien naar hun eerste mijlpalen.

Zodra een startup haar bestaansrecht heeft gevalideerd door een x-aantal klanten aan zich te binden, komt het moment voor echte groei: de scale-up fase. Hier moet een grotere doelgroep bereikt worden om de verkoop exponentieel te laten groeien.

Dit is het moment waarop wij vaak scale-ups spreken. Naast doelstellingen op clicks en conversies, hebben ze nu ook een target op merkbekendheid gezet. Scale-up branding helpt bij het aanscherpen van een merk en brengt merk en performance marketing in balans.

“Tijdens de scale-up fase moet een grotere doelgroep bereikt worden om de verkoop exponentieel te laten groeien.”

Er zijn startups die direct de markt op komen met een merkstijl waar je van onder de indruk bent. En er zijn scale-ups die tot het grote publiek weten door te dringen en merkbekendheid opbouwen zonder dat ze hun merkdesign ooit echt hebben aangepast.

Ze hebben met elkaar gemeen, dat exponentiële groei niet bereikt kan worden zonder aan merkbekendheid te werken. En hier schiet performance marketing te kort. De focus op het testen en optimaliseren zorgt ervoor dat er geen rekening gehouden wordt met het opbouwen van merkherkenning, laat staan merkbekendheid. En dit is zonde, want elke euro die in performance marketing wordt gestoken zou ook moeten bijdragen aan het opbouwen van merkbekendheid.

“Exponentiële groei kan niet bereikt worden zonder aan merkbekendheid te werken.”

Startups ervaren dit zelf ook. Naast een loyaal groepje klanten dat fan is staat een grote groep klanten die moeite heeft de merknaam spontaan te noemen. Onze ervaring is dat groei in direct verkeer essentieel is voor een scale-up, en dat dit niet te realiseren is zonder een sterk merk. Het merk moet overal aanwezig zijn om die merkbekendheid te laten groeien: zowel in positionering en visuele stijl als tone-of-voice. Het herhalen van al je merkelementen zorgt uiteindelijk voor direct verkeer, en daarmee exponentiële groei.

“Scale-up branding brengt performance marketing in balans.”

Het begint bij een goede merkstrategie met een emotionele eindwaarde die past bij de doelgroep. Deze eindwaarde is gevalideerd onder de doelgroep en raakt de kern van de problem-solution fit. Dit vormt de basis voor het merkdesign dat een brand experience moet worden. Een uniek logo, kleurencombinatie, lettertype of stijlelement is vervolgens de basis om distinctive brand assets mee te bouwen. Dat zijn de elementen die in elke uiting van het merk terugkomen en met consistent gebruik en herhaling voor die merkherkenning en uiteindelijk merkbekendheid gaan zorgen.

Het betekent niet dat er met performance marketing niet meer getest kan worden. Maar er moeten wel keuzes gemaakt worden in wat er getest moet worden. Sommige onderdelen, zoals de merkstijl of een tagline, hebben te maken met een lange termijnvisie. Die hoeven dan ook niet getest te worden. Natuurlijk blijft het testen of de foto van product a of b beter converteert bestaan, maar door scale-up branding dragen beide versies altijd bij aan het vergroten van de merkbekendheid.

Hoe eerder je als startup of scale-up werk maakt van je merk, hoe sneller je kan doorstromen naar echte groei. Met elke advertentie heb je de potentie om merkbekendheid op te bouwen door de juiste elementen toe te passen. Als je op tijd je merkstrategie hebt staan, kan je nu al toe werken naar exponentiële groei.  

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →