Nooit vergeten hoe leuk het is om te creëren

Animatie vol inzetten op identiteit, visie en creativiteit. Dat is spannend maar ook heel leuk om te doen, met unieke resultaten tot gevolg.

“Een boer kent z'n veld” Voor Club Brugge / Mutant.be

Op avontuur voor inspirerende merkanimaties

Voor merkcommunicatie kan animatie een geweldige oplossing zijn. Een unieke digitale creatie die helemaal past bij de merkwaarden en de merkboodschap is goud waard. De creatieve animatiestudio Volstok, onderdeel van PAKT, maakt inspirerende animaties die beklijven.

Oprichter en creative director Wouter Sel: ‘Animatie is een uitstekend medium voor merken die een zinvolle boodschap willen vertellen. Het is en blijft een arbeidsintensief proces waarvan de mogelijkheden minder bekend zijn, maar de resultaten zijn steevast verrassend, opvallend en pakkend. Wij zetten vol in op identiteit, visie en creativiteit. Dat is spannend, maar ook gewoon heel leuk om te doen, dus waarom zou je dat niet volledig omarmen?’

Elke emotie

Inspireren en verrassen met animatie kan volgens Sel op allerlei manieren. ‘Mensen maken bij de term snel de associatie met humor, kinderen of Disney. Animatie is zoveel méér dan een genre: het kan ook vertederend zijn, heftig, rauw, explosief of juist heel intiem. Wij begeleiden onze klanten daarin. Zij komen binnen met een idee, wij reageren daarop met een inhoudelijk voorstel vanuit onze visie als filmmakers. Zo is Mutant met een gedurfd concept gekomen voor Club Brugge: een authentieke, artistieke film waarin hun geuzennaam omarmd wordt: ze zijn fier om boer te zijn! Onze artistieke en filmische aanpak heeft dat concept gesterkt en aangedikt en de film werd enorm opgemerkt en opgepikt door de media. Het is dus meer dan een standaard opdracht uitvoeren: we werken graag samen met mensen die open staan voor ideeën. Als je samen bedenkt wat er verteld moet worden en op welke manieren dat kan, zie je alle ogen beginnen schitteren en voel je het enthousiasme.’

Ongeremd aan een idee beginnen en alle opties op tafel te leggen. Gas terugnemen kan je altijd doen, het omgekeerde is veel moeilijker.

Ongeremd aan de slag

Volstok werkt na de eerste brainstorm en briefing ideeën uit. Eerst enorm breed: terugschroeven kan altijd, maar die ene unieke invalshoek ga je niet vinden als je te dicht bij de veilige oplossingen blijft. In het productieproces dat daarop volgt krijgt het geheel een duidelijk richting en blijven we tegelijk op zoek naar creatieve opportuniteiten. ‘Het is telkens een unieke reis, een avontuur. Animatie maken gaat net als reizen in etappes, waar we steeds ruimte bieden om af te toetsen en bij te sturen. Het belangrijkste is naar mijn mening het waarborgen van de boodschap, ondersteund door creativiteit. Dat doe je door ongeremd aan een idee te beginnen en alle opties op tafel te leggen. Je kunt altijd nog gas terugnemen. Het omgekeerde is veel moeilijker: een generische boodschap valt nauwelijks op te leuken zonder dat het concept wankelt.

Alles voor de creatie

Tijdens het productieproces staat Sel met zijn team in nauw contact met de klant. ‘Die hoeft zich echt geen zorgen te maken dat we iets maken wat niet bij het merk past. We communiceren alles duidelijk en gaan steeds de dialoog aan. En hoewel we altijd willen verrassen met het resultaat, betekent dat niet dat we onvoorspelbaar zijn. Integendeel, dat laat het proces absoluut niet toe. De uitdaging ligt dus vooral in dat constante balanceren van spontaniteit en doelbewust produceren.’‘Tegelijkertijd mogen we niet vergeten hoe geweldig het is om iets te creëren. Spelen, proberen en ontdekken is daarvoor absoluut noodzakelijk: het houdt ons scherp en we vervallen niet in ongeïnspireerde routines. Bij ons zal een personage bijvoorbeeld nooit zomaar het scherm doorwandelen. Die kan wel dartelen, slenteren, huppelen of flaneren. Dat soort nuances maakt een enorm verschil in de emoties die je communiceert en het laat een sterkere indruk na.’

Next level

Volgens Sel kunnen merken met animatie veel bereiken, mits de doelgroep erdoor wordt uitgedaagd. ‘Met creatieve animatie kun je je boodschap tot een next level brengen. Daarom positioneren wij ons als partner voor challenger brands: merken met ambitie en pit, die willen opboksen tegen de grootste jongens. Brands that walk their talk. We nemen ze graag mee op avontuur om samen een animatie te realiseren die iedereen zich blijft herinneren.’

Geschreven door Wouter Sel, Creative Director van Volstok - part of PAKT. A European ecosystem of content production companies with one vision: Creating quality content at scale. 

https://www.linkedin.com/in/wouter-sel

www.volstok.com

https://www.instagram.com/volstok/