Hoe maak je je merk sterker in tijden van inflatie

In dit artikel bespreken we vier marketingacties die bijdragen aan het future-proof maken van een merk in tijden van economische onzekerheid

Nu inflatie zowel de krantenkoppen en de agenda's van directies blijft domineren, zijn veel bedrijven geneigd zich te richten tot de standaard oplossingen: het verlagen van kosten en het verhogen van prijzen. Hoewel dit op korte termijn de druk op het bedrijf wat kan verlichten, bestaat het risico dat op lange termijn de waarde van het merk wordt aangetast. Het is een natuurlijke reactie van merken om op deze manier de omzet te beschermen. Echter is het tegenovergestelde waar. De geschiedenis laat zien dat bedrijven die na een crisis groeien, diegene zijn die juist de moed hadden om opzoek te gaan naar nieuwe groeimogelijkheden tijdens de crisis.

Om tijden van inflatie te doorstaan, moeten bedrijven de moed vinden om groei te stimuleren
Vooral in deze tijd van economische onzekerheid is het van cruciaal belang dat bedrijven en hun merken vandaag de dag al actie ondernemen om het succes van morgen te garanderen.

Het voelt misschien tegenstrijdig om te investeren in marketingactiviteiten die het merk en de klantervaring verbeteren, terwijl de economische situatie vraagt om kosten te verminderen en prijzen te verhogen. Echter, door de  kostenbesparende maatregelen van het bedrijf kunnen klanten het gevoel krijgen dat ze benadeeld worden of minder gewaardeerd worden. Dit heeft op lange termijn grote impact. Eerst zal hun tevredenheid dalen, dan hun loyaliteit en uiteindelijk raak je ze kwijt. Dit is een tijd om de bestaande klantenrelaties te koesteren, niet om ze te laten vallen.  

Hieronder vier marketingacties om te nemen om je branding te verstevigen in economisch onzekere tijden.

1.  Beheer de volledige merkportefeuille strategisch
De data is tegenstrijdig. Sommige data laat zien dat premiummerken goed standhouden in deze inflatieperiode. Andere toont juist aan dat consumenten overstappen op goedkopere merken. De realiteit is dat beide waar kunnen zijn, en dat het afhankelijk is van de productcategorie, het merk en de consumenten in kwestie. Het is daarom belangrijk om de volledige merkenportefeuille in verschillende prijsklassen te benutten. Terwijl kwaliteitsmerken op dit moment een belangrijke rol spelen, doen premiummerken dat ook: over het algemeen zijn zij minder prijselastisch, hun hogere marges compenseren namelijk de lagere marges van waardemerken, en ook bieden zij een vergelijkingsmaatstaf waarmee waardemerken hun plek in de markt kunnen handhaven.

2. Creëer toegankelijke "instapmogelijkheden" naar een merk om de klantenbasis veilig te stellen
Nu consumenten de hand op de knip houden en meer op de kosten gaan letten, is het belangrijk dat merken manieren vinden om hun consumenten binnenboord te houden. In de recessie van 2009, toen veel mensen zich zeker geen handtas van $1.500 meer konden veroorloven, zag Louis Vuitton in dat ze niet langer in de wereld van handtassen zaten - ze zaten in de wereld van luxe. De sleutelhanger van $300 was de perfecte manier voor mensen om in moeilijke tijden toegang te krijgen tot deze luxe. Dit versterkte en liet de consumentenbasis groeien, zelfs als de winst op korte termijn niet toenam. Toen de koopkracht na de crisis terugkeerde, kon die versterkte consumentenbasis zich de handtassen veroorloven en zag LVMH haar verkoop en aandelenkoers fors stijgen.

3. Toon empathie
Consumenten zijn mensen. En we kunnen de stress en angst waarmee zovelen te maken hebben niet onderschatten nu de ene crisis na de andere de krantenkoppen domineert. Met de druk op bedrijven om kosten te besparen, is het gemakkelijk om af te zien van de "zachtere" investeringen, zoals klantenservice. Maar nu, meer dan ooit, moeten merken naadloze ervaringen creëren, empathie tonen en hun klanten echt ondersteunen bij elke stap. Het is om deze reden dat AriZona Iced Tea 99 cent is gebleven. Zoals medeoprichter Don Vultaggio zei: "Consumenten hebben geen behoefte aan nog een prijsverhoging van een man als ik."

4. Blijf innoveren
Zoals met elke cyclus in een economische neergang, komt er op een gegeven moment weer een einde aan. Bedrijven die het na de crisis het beste doen, zijn de bedrijven die tijdens de crisis blijven innoveren. De Harvard Business Review ontdekte dat "bedrijven die het delicate evenwicht beheersen tussen het snijden in kosten om vandaag te overleven en het investeren om morgen te groeien, het goed doen na een recessie", zo blijkt uit een studie uit 2010. Bedrijven die dit voor elkaar kregen, hadden 37% kans om na een recessie marktleider te worden. Sommige van Apple's grootste innovaties zijn ontstaan tijdens de dot-com bubble van 2001 en de recessie van 2007-2009.

Meer lezen over manieren om je merk future-proof te maken in tijden van inflatie? Download de Ipsos Point-of-View over het onderwerp en lees hier meer.

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.