Premium

Vrije val NPO 3FM gaat door, halvering marktaandeel in drie jaar tijd

In 20-49 is de daling bijna 4 procent. In 10+ heeft de zender een marktaandeel van nog maar 5,0 procent.

Dat blijkt uit de luistercijfers van NLO/Gfk over de periode januari-februari 2017. NPO 3FM komt nu uit op 7,9 procent (was 11,7 procent, index 68). 

Radio 538, Qmusic en NPO Radio 2 vormen de top-3 in 20-49. 

Marktleider Radio 538 daalde in aandeel van 18,9 naar 17,5 procent in dezelfde periode een jaar eerder (index 93). De nummer 2 Qmusic wist voor de veertiende maand op rij in marktaandeel te stijgen: van 13,6 naar 14,6 (index 107). NPO Radio 2 weet nog steeds forse winst te pakken, ook buiten de Top 2000 maanden. De publieke zender gaat van 8,9 naar 11,7 (index 131). 

De nummer 4 Sky Radio groeit ook: van 9,9 naar 10,4 (index 105). 

10+
Bij 10+ bestaat de top 3 uit Radio 538, NPO Radio 2 en ORN. Ook hier is Radio 2 de stijger: van 9,7 naar 10,5 procent (index 108). De val voor 3FM is hier ook dramatisch. De zender komt uit op 5,0 procent en is inmiddels ingehaald door zusje Radio 1, Radio 10 en E Power. 

Halvering in drie jaar tijd
Volgens cijfers van Abovo Media is er een halvering van het marktaandeel van 3FM in drie jaar tijd. 

In 10+:
2013     : 10,1%
2014     : 10,3%
2015     : 9,0%
2016     : 6,9%

2017     : 5,0%

In Boodschappers 20-49:


 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie