Media

Fotograaf en filmmaker Noël Loozen: 'Als er minder geld is, wil ik meer vrijheid'

Redactie | 2 november 2017, 14:15

Wayne Parker Kent interviewde in podcast The Brief Loozen, van wie twee films dit jaar in première gingen op het Nederlands Filmfestival.

Loozen combineert zijn werk als filmmaker moeiteloos met commerciële klussen. 'Ik ben altijd op zoek naar een goede balans tussen vrij werk en commercieel werk. (...) Ten eerste moet ik het script leuk vinden. Budget is daarnaast altijd belangrijk. Maar het blijft een moeilijk punt. Als er minder geld is, wil ik meer vrijheid. Als er meer geld is dan kan ik makkelijker van die vrijheid af stappen.' 

Loozen werkt volgens eigen zeggen vanuit een kunstenaar gedachte en minder vanuit de visie van een afgestudeerd regisseur. Een kunstenaar met een commercieel gevoel, dus. Loozen vindt dan ook dat kunstenaars als hijzelf zelfvoorzienend moeten zijn. 

Aangesloten bij Halal
Loozen is als fotograaf en regisseur aangesloten bij het productiebedrijf en agentschap Halal uit Amsterdam. Een samenwerking die organisch groeide. “Toen ik begon bij Halal waren er drie fotografen en vijf regisseurs. Het was toen een hele kleine familie. Ik ben eigenlijk met hun gegroeid. Daarna ben ik een master gaan doen op de filmacademie en toen kwam ik erbij als regisseur.' 

Het leidde tot een bijzondere relatie tussen de maker en het agentschap. 'Wij hebben volgens mij ook nog nooit wat ondertekend het is allemaal een soort gentlemen's agreement. (...) Als ik tegenwoordig met een idee kom, dan heb ik nog steeds wel die vrijheid dat ik dingen mag maken ondanks dat Halal inmiddels een stuk groter is als toen ik er net bij kwam.'

Limburgia
Onder de vlag van Halal maakte Loozen dit jaar twee films: Botanica en Limburgia. Die laatste speelt zich volledig af op de geboorteprovincie van Loozen. Limburgia draait om een Schutterij; één van oer tradities van de zuidelijke provincie. De 60-jarige hoofdpersoon Willie droomt van de koningstitel van zijn lokale Schutterij. Maar de weg richting die titel zit vol hobbels en tegenslagen. De film ging in premiere op het Nederlands Filmfestival en beleeft deze week z’n televisiepremière op NPO3.

'Dat een internationaal productiebedrijf als Halal openstaat voor een verhaal als Limburgia vind ik zo ontzettend gaaf. (...) Een film moet een beleving zijn. Geen opsomming van verhaaltjes geen scènes afwerken. Het draait om het gevoel wat je hebt na het zien van de film.'

Limburgia is op vrijdag 3 november om 21:20 te zien op de NPO3.

 

The Brief is een tweewekelijkse podcast over content, marketing en media. The Brief wordt gemaakt door The Agency; het content marketingbureau van Wayne Parker Kent. Adformatie is mediapartner.

Over de auteur

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Gerelateerde items The Brief

Meer in channel Media

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Adfo Events

Populaire blogs