Joe Public maakt verkiezingsspot voor CDA met Buma

Voor de Gemeenteraadsverkiezingen komt het CDA met een campagne waarin de gemeente Tubbergen centraal staat. Joe Public maakte deze campagne en Antoine Houtsma vertelt over de totstandkoming ervan.

Volgens de AD Misdaadmeter is Tubbergen de veiligste gemeente van Nederland. Het CDA heeft er de meerderheid in de raad, reden voor Sybrand Buma om Nederland te vragen op het CDA te stemmen zodat meer gemeenten net zo veilig worden als Tubbergen.

In de campagnefilm is te zien hoe Sybrand Buma en CDA-leider Tonny Busscher een dag van functie hebben geruild in het kader van ‘Mijn fractie. Jouw fractie.’ We volgen hen een dag in elkaars werkende leven en zien dat er overeenkomsten zijn, maar ook zeker verschillen. Met een onverwacht einde van de dag voor Buma.

Pay-off van de campagne is net als bij de landelijke verkiezingscampagne: ‘Voor een land dat we door willen geven.’ Het bureau dat verantwoordelijk is voor de campagne is wederom Joe Public Take-Away Advertising.

Oprichter en creative director Antoine Houtsma vertelt over de ontstaansgeschiedenis:
‘Vorig jaar hebben we voor het eerst bij Joe Public de landelijke verkiezingscampagne gemaakt voor het CDA, wat heeft geleid tot een paar memorabele hoogtepunten in campagnevoering en een groei van twaalf naar negentien zetels. Nu de Gemeenteraadsverkiezingen voor de deur staan vroeg het CDA ons ook hiervoor aan de slag te gaan.’

Wie heeft het concept van deze campagne bedacht?
‘Eerlijk is eerlijk, het CDA kwam met Tubbergen op de proppen. Tubbergen is volgens de AD Misdaadmeter namelijk de veiligste gemeente van Nederland én het CDA heeft er (toeval of niet?) een meerderheid in de raad. Vervolgens hebben Marcel Hartog en ikzelf 'Jouw fractie, mijn fractie' bedacht en er een script van gemaakt.’

Hoe was de samenwerking met Sybrand Buma?
‘We hebben vorig jaar natuurlijk al een campagne gevoerd waarin Buma tijdens de eerste uitingen als voice-over heeft gefungeerd en op het einde van de campagne ook zelf met zijn droge 'bumor' heeft geacteerd. Grootste uitdaging was dat tijdens de tweedaagse shoot zowel Halbe Zijlstra aftrad als Ruud Lubbers overleed, wat ervoor zorgde dat we de shoot af en toe stil moesten leggen omdat hij nodig was voor de pers en voor spoedberaad. Heel knap hoe Buma de knop continu om heeft weten te zetten, het ene moment sta je de pers te woord over het overlijden van Lubbers en vijf minuten laten sta je te acteren in een koeienstal.’

Credits 'Jouw fractie, mijn fractie'
Klant: CDA
Verantwoordelijk bij klant: Nelleke Weltevrede, Thijn van Veghel, Marjolijn Knol
Bureau: Joe Public Take-Away Advertising
Creatie: Antoine Houtsma, Marcel Hartog
Strategy: Jeroen van Eck
Producer: Merel Groenenboom
Account: Willemijn van Eeghen
Produktiemaatschappij(en): Wonderfilms en Joe Public Shoot
Regie: Antoine Houtsma
D.O.P.: Hugo van Dijke

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie