Creatie & Campagnes

‘Kaas-commercial is meer geschikt voor parfum’

Redactie | 24 augustus 2016, 6:00

Campagne Rapport: onderzoeksbureau MeMo² meet wat Nederlandse kijkers vinden van commercials

Het Nederlandse publiek kan de niet goed plaatsen. In de reclame voor Old White (oude geitenkaas) zien we een man die door de donkere straten van Amsterdam loopt. Hij komt in een donker pand, waar hij begroet wordt door een dansers in een witte gewaden met hoorns op hun hoofd. Er dansen kristallen om hem heen en een fluisterende stem daagt hem uit om ‘te proeven van het onbekende’. Vervolgens ziet hij een stuk kaas liggen.

Categorie parfums

Uit de resultaten van onderzoeksbureau Memo² blijkt dat Nederlanders de reclame niet bij Old Amsterdam vinden passen. Een respondent zegt: ‘Heel rare en wazige reclame. Valt meer in de categorie van parfums, die gebruiken deze stijl normaal.’

Onduidelijk

Kijkers vinden de commercial wel opvallend (63%) en onderscheidend (59%), maar voor 59% van de respondenten is de boodschap niet duidelijk.

‘Het filmpje is even leuk’, schrijft een respondent, ‘maar verveelt al snel, is flitserig gefilmd en daarom niet te volgen.’ Een ander schrijft dat hij het filmpje te donker vindt en het onduidelijk is dat het om geitenkaas gaat.

Het is maar kaas

Max de Jong van Memo²: ‘Het is een zeer artistieke en mysterieuze commercial over Amsterdamse geitenkaas, maar dit mysterieuze zorgt er ook voor dat de Nederlanders de commercial niet goed kunnen plaatsen. Volgens de kaasetende Nederlander hoeft het allemaal niet zo spannend, het is tenslotte maar kaas.’

Over het onderzoek

De steekproef van het onderzoek is representatief voor gemiddeld Nederland vanaf 18 jaar en ouder (op basis van de ). Om de representativiteit van de steekproef te waarborgen wordt er - indien nodig - op achtergrondvariabelen gewogen.

Over de auteur

Reacties op dit artikel (3)

Comment author avatar
Avatar

(24 augustus 2016, 14:40)
Wat vinden ze er bij Old Amsterdam zelf van?
Avatar

gnaues

(25 augustus 2016, 9:59)
sinds het domme gebruik van het woord 'vogelvrij' waar men 'zo vrij als een vogel' bedoelde blief ik deze (duivelse) kaas niet meer... o zo!
Avatar

(25 augustus 2016, 11:46)
gewoon mooie reclame. Het is maar kaas... Doe maar normaal dan doe je gek genoeg... Daar gaat in Nederland nooit verandering in komen vrees ik...

Gerelateerde items Old Amsterdam Memo2 Onderzoek

Meer in channel Creatie & Campagnes

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Adfo Events

Populaire blogs