Premium

Mischa Rozema: 'Een manier om mijn creativiteit te verzegelen'

De filmmaker over het nieuwe produceren en de oversteek naar de VS.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Sundays is het geesteskindje van regisseur Mischa Rozema. De vijftien minuten durende versie is meer dan een trailer, eerder een proloog op het grotere verhaal. Rozema: &;Het verhaal speelt zich af in dezelfde wereld, maar dan zonder de antwoorden die je in de featurefilm krijgt. In een nutshell gebruiken wij de verkorte versie om de featurefilm zo goed mogelijk te krijgen.&;

Hoe lang zijn jullie inmiddels bezig met de realisatie van Sundays?
Rozema: ‘Er lopen altijd meer projecten, maar zeven jaar geleden werd het eerste idee geboren, nog wel in een andere gedaante. Op het moment dat we alles klaar hadden staan voor de productie van een korte film, belde Warner Brothers. Ze waren op zoek naar nieuwe regisseurs en ik kreeg een paar ‘featurescripts’ toegestuurd. Eerlijk gezegd was ik niet zo onder de indruk, waarop ik besloot mijn script voor ‘Sundays’ op te sturen. Daarover waren ze heel enthousiast, alleen was ik het niet eens met de typisch ‘Amerikaanse’ aanpassingen die ze deden. Volgens mij had Microsoft zelfs interesse om een game te maken bij de film, maar uiteindelijk heb ik besloten om dit proces uit te stellen.’

En toch is de realisatie door gezet?
&;Ja, ik heb niet zo zeer de ambitie om door te breken in Hollywood, maar het lijkt mij wel cool om een grote film te produceren. Maar als ik dat doe, moet het wel naar mijn zin en volgens mijn visie. De vraag was &;hoe krijgen we in godsnaam een proof of concept?&;. Gelukkig kende mijn agent één van de oprichters van Kickstarters, wat productioneel misschien wel ons beste idee ooit is geweest. Daarmee haalden wij genoeg geld binnen voor een kleine shoot - in Mexico City - en zijn we aan de slag gegaan.&;

In een eerder interview zei je dat je ter inspiratie uren op Google Streetview door Mexico City hebt gelopen. Is daarmee het produceren van een film veranderd?
&;Ja, het is zeker een nieuwe manier van werken. Daarnaast is het ook een kostendingetje, wij kunnen niet met een locatiescout zes maanden lang locaties gaan bezoeken. Ik merk wel dat ik door Streetview de stad beter ben gaan leren kennen. Ik was met de vaste locatiemanager van Tony Scott - de overleden filmregisseur van onder andere Top Gun - in Mexico City en kende de stad beter dan hij. Terwijl hij meerdere malen met helikopters boven de stad heeft gehangen, wist ik precies welk muurtje ik in mijn opnames wilde hebben. Zijn mond viel open van verbazing&;

Wordt het daarmee makkelijk om te produceren?
&;Het maakt het wel makkelijker, maar niet makkelijk. Je moet er slagkracht en tijd voor hebben. Ik denk wel dat het goed is, omdat er - naast meer troep ook - meer talent komt bovendrijven. Ik vergelijk het altijd maar met schilderen. We kennen maar een handjevol schilders, terwijl iedereen een doek kan spannen.&;

Iemand die volgens Rozema het ‘schilderen’ tot in de puntjes beheerst is Christopher Nolan, regisseur van onder andere Inception en Interstellar. Rozema: ‘Sci-fi is een ontzettend breed genre geworden, want een film als Gravity kun je bijna een drama noemen. Des te groter de prestatie van Nolan om bijvoorbeeld in Interstellar een ontzettend groot verhaal te kunnen vertellen. Dat lukt hem door in te gaan op de menselijke emoties, terwijl op de achtergrond enorm existentieel vraagstukken spelen. Op deze manier wil ik ook mijn verhaal vertellen in Sundays.’

Wanneer is de ‘proloog’ een succes?
‘Het klinkt cheesy, maar dat is het eigenlijk al. Het zou te gek zijn als we goede bezoekcijfers aan het concept kunnen hangen, zodat we sterker staan in Hollywood. We proberen met de proloog een platform te creëren voor Sundays, waarvan ik weet dat er een doelgroep voor is. Maar in principe staan de onderhandelingen los van het succes van de proloog. Ik zie het meer als een manier om mijn creativiteit te verzegelen. Ik wil niet te veel concessies hoeven doen om maar een film te kunnen maken in Hollywood. Als we die kans krijgen, dan op mijn manier.&;

En nu?
‘Gaan we door met Post Panic en Post Panic Pictures. Dit wordt iets duidelijker een apart productiehuis dat zich gaat richten op dit soort projecten. Mede dankzij Kickstarter hebben wij complete creatieve vrijheid gekregen en kan ik dit blijven vragen. Ook in Hollywood. En geloof me, we hebben genoeg inspiratie voor meer mooie projecten.’​

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie